SZc0048 Oborová didaktika hudební výchovy 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.4. 5 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojit si základní dovednosti v oblasti činností vokálních; realizovat dechová a hlasová cvičení v praxi; práce s krátkým literárním textem – deklamace. Uplatnění tonální písňové metody a intonačních postupů v praxi v propojení s dalšími hudebními aktivitami. Osvojení si základních taktovacích schémat ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu účastník/účastnice je schopen/schopna: prokázat dovednosti ve hře na melodický nástroj – klavír/keyboard/housle; je schopen/a vytvořit a v praxi aplikovat hudební hry pro navození hlavového tónu, vytváření dechové opory a hlasových cvičení; vypracování autorsky zpracovaného rozezpívání pro vybraný ročník 2. stupně ZŠ/SŠ – realizace v praxi, doplnění reflexí; dovede použít intonačních cvičení v praxi; umí aplikovat tonální písňovou metodu a intonační postupy do praxe v propojení s dalšími hudebními aktivitami; umí zrytmizovat krátký literární text s využitím deklamace; umí aplikovat základní taktovací schémata ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu ve výuce HV na 2. stupni ZŠ a SŠ.
Osnova
  • Teoretický úvod do didaktiky hudební výchovy: charakteristika a pojetí předmětu HV – hudebněvýchovný proces; hudebněvýchovné činnosti – rozdělení a charakteristika; klasifikace hudebních schopností; didaktické zásady v HV; vyučovací metody a pomůcky; podmínky pro výuku HV; vybavení a časová dotace na různých školách; tvoření tematických celků pro vyučovací jednotky HV; stavba a průběh vyučovací jednotky HV; osobnost pedagoga HV; hodnocení a klasifikace v HV; reflexe/sebereflexe. (1 hod.)
  • V předmětu Didaktika hudební výchovy 1 dochází k propojení doposud získaných odborných vědomostí z hudební teorie, harmonie, intonace, dějin hudby, nauky o hudebních nástrojích a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je účastník/účastnice uměl/a aplikovat v praxi. (2 hod.)
  • Činnosti vokální: složky hlasové výchovy; metodický nácvik jednohlasé /vícehlasé písně. Percepční činnosti: Intonace a sluchový výcvik. Intonační metody: L. Daniel – Tonální písňová metoda – výška tónu, pohyb melodie a diatonické postupy; volné nástupy; opěrné písně. Základy dirigování – taktování ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu. (2 hod.)
Literatura
  • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Olga a Yvona LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-893-6. info
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat : hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 148 s. ISBN 807178916X. info
  • SYNEK, Jaromír. Didaktika hudební výchovy I. vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 68 s. ISBN 80-244-0972-0. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
  • FROSTOVÁ, Jana a Mária VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 38 s. ISBN 8021012293. info
  • DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 2. vyd. Ostrava: Montanex, 1992, 105 s. ISBN 80-85300-98-2. info
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – dechová a hlasová cvičení; jednohlasá/vícehlasá píseň; práce s textem – deklamace, doprovod hrou na tělo, zhudebnění textu; dirigování – základní taktovací schémata ve dvoudobém, třídobém a čtyřdobém taktu. Hra na klavír/keyboard/ housle. Rozvoj tonálního cítění; realizace vokálních a intonačních cvičení v praxi.
Metody hodnocení
U zápočtu účastník/účastnice prokáže teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1. Zápočet se skládá z praktické části (zpěv, dirigování, hra na nástroj – klavír/keyboard/housle): zpěv a hra hlasového cvičení na klavír s použitím modulačního akordu D7 v rozsahu c1–g2; praktické osvojení 10 lidových a 10 umělých písní dle vlastního výběru (vhodné pro 2. stupeň ZŠ / SŠ).
Portfoliový úkol: Předložení autorsky zpracovaného rozezpívání pro vybraný ročník II. stupně ZŠ; práce s textem – zhudebnění krátkého literárního textu – zápis melodie do notové osnovy s harmonizací určenou pro klavírní doprovod.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0048/um/?kod=SZc0048
Jako studijní opora budou průběžně přidávány studijní materiály do složky Učební materiály předmětu SZc0048 v ISu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SZc0048/um/?kod=SZc0048
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SZc0048