TGA011 Social Context of Art Education

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Review of the state of contemporary research in the field, study of current domestic and foreign publications, integration of knowledge into the individual research work. Getting familiar with the psychological, social and political aspects of social contexts of art education.
Výstupy z učení
1) The student knows the basic concepts and concepts of (different) approaches to the subject under consideration, both aesthetic and sociological, able to explain and apply them correctly. 2) An art student applying this knowledge to specific artistic expressions as well as pedagogical material. 3) The student is able to take his own, experienced and thoughtful opinion on the issue.
Osnova
  • 1) schizm in process of modernization (enlightment-romanticism) a kontroversion in (historical) avantgarde movement 2) money and art (Simmel); attemps of universal representation of reality/values, reality of objects or relations? (critique of reification) 3) intelect and imagination (theories of emotion), how to escape from the "real world" (transcendence a transgrese) 4) language and ironic concepts of reality (from romanticism to Rorty) 5) knowledge and education; economics of information and (critiques) society of knowledge 6) junctions of science and art; heterogenity and uncertainty
Literatura
    povinná literatura
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia, 2000, 205 s. ISBN 80-7198. info
    doporučená literatura
  • SIMMEL, Georg. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 206 s. ISBN 8085850508. info
  • MAUSS, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Translated by Jiří Našinec. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 201 s. ISBN 808585077X. info
  • BATAILLE, Georges [1897-1962]. Prokletá část ; Teorie náboženství : Teorie náboženství (Přít.). V Praze: Herrmann & synové, 1998, 310 s. info
  • WATTS, Alan. Ta Kniha : o tabu, které nám brání poznat sebe sama. Translated by Jiří Bureš. Vyd. 1. V Brně: Ohnisko, 1993, 152 s. ISBN 8090080553. info
  • MORIN, Edgar. Věda a svědomí. Přel. Ivana Holzbachová. Brno: Atlantis, 1995, 133 s. ISBN 80-7108-108-6. info
Výukové metody
lectures, reading of selected texts, discussion in a group
Metody hodnocení
reading of selected texts, essay, discussion in a group
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/TGA011