VYCH004 Základy speciální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 2. 11. 9:00–12:50 učebna 30, 14:00–17:50 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání jedinců vyžadujících zvláštní péči.
Je zaměřen na vymezení oboru speciální pedagogika, jeho klasifikaci, odbornou terminologii, specifika práce a metod práce s handicapovanými a vztahy s pedagogikou sociální.
Prakticky se student seznámí s vybraným speciálně-pedagogickým zařízením, které navštíví a seznámí se s posláním, se specifiky práce s postiženými jedinci, speciálními terapeutickými přístupy apod.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;
- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;
- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.
Výstupy z učení
Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (dále jen SVP). Předmět poskytuje základní orientaci v jednotlivých speciálně pedagogických pédiích, specificích vybraných postižení a možnostech vzdělávání a péče. Zvláštní zřetel je věnován systému podpůrných opatření a aktérů pomoci ve speciálně-pedagogických zařízeních. Po ukončení předmětu se očekává, že účastník bude schopen: - orientovat v systému školských poradenských zařízení; - porozumět specifikům jednotlivých postižení a edukaci jedinců se SVP; - rozumět základním spec. ped. termínům, které se mohou objevit v IVP žáka se SVP.
Osnova
  • 1. Vymezení speciální pedagogiky, odborná terminologie, speciální pedagogické potřeby 2. Speciálně pedagogická diagnostika, spec. pg. metody, inkluzivní přístup školy 3. Specifika práce se žáky se zdravotním postižením (Narušená komunikační schopnost – specifika logopedické práce jako inspirace pro podporu komunikačních schopností dětí se SVP, didaktické pomůcky; Smyslové vady (omezení zraku a sluchu) - specifika práce s žáky, kompenzační pomůcky; Somatopedie – vady pohybového aparátu, kompenzační pomůcky; Psychopedie – mentální postižení, poruchy autistického spektra) 4. Prvky Alternativní a augmentativní komunikace (např. piktogramy) jako podpora při komunikaci s žákem se SVP 5. Etopedie – základní znalosti řešení výchovných problémů 6. Specifické rysy osobnosti dítěte se SVP. Vztahy ve školním kolektivu. Spolupráce se školním speciálním pedagogem. 7. Školská poradenská zařízení. Legislativa. IVP 8. Vychovatel a pedagogická práce s dítětem s postižením. Spolupráce rodiny a školy (mediace). Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Literatura
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
  • PANČOCHA, Karel, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kristýna BALÁTOVÁ, Pinková PAVLÍNA, Sayoud Solárová KATEŘINA, Pavel SOCHOR, Helena VAĎUROVÁ a Martin VRUBEL. Aktéři školní inkluze. Actors of School Inclusion. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 156 s. ISBN 978-80-210-6688-5. info
Výukové metody
diskuse, přednáška
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Studijní materiály jsou k dispozici v interaktivní osnově předmětu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/ASPG_008/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VYCH004