HTP009 Hudební pedagogika 2

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
HTP008 Hudební pedagog. 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na prohloubení teoretických poznatků doktorandů o podstatě výchovného procesu, hodnotovém rámci hudebního vzdělávání, východiscích estetické výchovy i výzvách moderní pedagogiky směrem k digitálním technologiím, které mohou ovlivňovat personalizaci, socializaci a enkulturaci člověka.
Výstupy z učení
  • Pokročilé znalosti z oboru hudební a obecné pedagogiky
  • Schopnost propojovat mezioborové znalosti ve prospěch integrujícího pohledu na současnou hudebně-edukační realitu
  • Schopnost kriticky diskutovat o vybraných edukačních problémech svého oboru
  • Schopnost koncepčně a metodologicky obhájit pedagogický přesah disertační práce
  • Osnova
    • Podstata výchovy a výchovného procesu
    • Axiologická východiska výchovy
    • Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti
    • Krásno v soustavě výchovných hodnot
    • Hudební výchova v digitálním věku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995.130s.ISBN 80-210-1196-3.
    • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4212-0.
    • KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Mana Con, 1996
    • PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s.ISBN 80-85498-27-8.
    • KOŠUT, Michal; Marek SEDLÁČEK; Daniela TAYLOR; Pavel ŠURANSKÝ; Ondřej MUSIL; Alžběta HRBÁČOVÁ; Jaroslava RODIČOVÁ; Markéta OTTOVÁ; Kateřina SCHŐNOVÁ; Terezie ČERTKOVÁ; Radka NEPAUEROVÁ; František OSTRÝ; Martina DVOŘÁKOVÁ; Markéta SZENDIUCHOVÁ a Kristina RAFAILOV. Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ – stav v roce 2017. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 272 s. ISBN 978-80-210-8850-4. info
    • SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
    • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 302 s. ISBN 8085866153. info
    • HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Vyd. 2. v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, 73 s. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava, práce s literaturou
    Metody hodnocení
    Zkouška – požadavky: v první části si studenti vylosují jeden z tematických okruhů a prokáží orientaci v jeho obsahu. Vyhoví-li těmto nárokům, budou ve druhé části zkoušky předmětem další rozpravy otázky vyplývající z eseje zpracované k zápočtu.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025, jaro 2026.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/HTP009