PdF:HTP009 Hudební pedagog. 2 - Informace o předmětu
HTP009 Hudební pedagogika 2
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- HTP008 Hudební pedagog. 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební teorie a pedagogika (program PdF, D-HTEP) (2)
- Hudební teorie a pedagogika (program PdF, D-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na prohloubení teoretických poznatků doktorandů o podstatě výchovného procesu, hodnotovém rámci hudebního vzdělávání, východiscích estetické výchovy i výzvách moderní pedagogiky směrem k digitálním technologiím, které mohou ovlivňovat personalizaci, socializaci a enkulturaci člověka.
- Výstupy z učení
- Pokročilé znalosti z oboru hudební a obecné pedagogiky
- Schopnost propojovat mezioborové znalosti ve prospěch integrujícího pohledu na současnou hudebně-edukační realitu
- Schopnost kriticky diskutovat o vybraných edukačních problémech svého oboru
- Schopnost koncepčně a metodologicky obhájit pedagogický přesah disertační práce
- Osnova
- Podstata výchovy a výchovného procesu
- Axiologická východiska výchovy
- Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti
- Krásno v soustavě výchovných hodnot
- Hudební výchova v digitálním věku
- Literatura
- doporučená literatura
- SPOUSTA, V. Krása, umění a výchova. Brno: MU, 1995.130s.ISBN 80-210-1196-3.
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4212-0.
- KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: Mana Con, 1996
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. 234 s.ISBN 80-85498-27-8.
- KOŠUT, Michal; Marek SEDLÁČEK; Daniela TAYLOR; Pavel ŠURANSKÝ; Ondřej MUSIL; Alžběta HRBÁČOVÁ; Jaroslava RODIČOVÁ; Markéta OTTOVÁ; Kateřina SCHŐNOVÁ; Terezie ČERTKOVÁ; Radka NEPAUEROVÁ; František OSTRÝ; Martina DVOŘÁKOVÁ; Markéta SZENDIUCHOVÁ a Kristina RAFAILOV. Využívání multimédií v hudební výchově na ZŠ a SŠ – stav v roce 2017. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 272 s. ISBN 978-80-210-8850-4. info
- SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. Vydání druhé, přepracova. Praha: Karolinum, 2013, 406 stran. ISBN 9788024620602. URL info
- ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 302 s. ISBN 8085866153. info
- HELFERT, Vladimír. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. Vyd. 2. v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1956, 73 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, práce s literaturou
- Metody hodnocení
- Zkouška – požadavky: v první části si studenti vylosují jeden z tematických okruhů a prokáží orientaci v jeho obsahu. Vyhoví-li těmto nárokům, budou ve druhé části zkoušky předmětem další rozpravy otázky vyplývající z eseje zpracované k zápočtu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/HTP009