PdF:SO233 Základy supervize - Informace o předmětu
SO233 Základy supervize v pomáhajících profesích
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bohuslava Horská (přednášející)
Mgr. Jiří Šupa, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO233/KombiSem01: So 20. 9. 14:00–18:50 D36 učebna, So 22. 11. 14:00–18:50 D36 učebna, J. Šupa
SO233/01: St 15. 10. 15:00–17:50 B38 učebna, St 29. 10. 15:00–17:50 D24 učebna, St 12. 11. 15:00–17:50 D24 učebna, St 26. 11. 15:00–17:50 D24 učebna, J. Šupa - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 44/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopení základních principů supervize jako přirozené součásti práce v pomáhajících profesích, osvojení teoretických východisek supervize a seznámení se s praktickými aspekty supervizního procesu včetně vybraných znalostí a dovedností. Předmět neposkytuje výcvik v supervizi, ale umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí jako nástrojem kvality v pomáhajících profesích, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
- Výstupy z učení
- Student bude chápat význam supervize v pomáhajících profesích.
- Osnova
- 1. Supervize jako nástroj zvyšování profesionální kompetence pracovníka v pomáhajících profesích a ochrana klienta. 2. Pomáhající profese; pracovník v pomáhajících profesích – motivy pomáhání, rizika profese. 3. Pojem supervize, ohraničení supervize a odlišení od podobných disciplín. 4. Cíle supervize. 5. Klasifikace supervize dle jednotlivých kritérií. 6. Funkce supervize: Funkce podpůrná, vzdělávací, řídící 7. Vývoj supervize v zahraničí a českých zemích. 8. Současné postavení supervize v pomáhajících profesích a sociálních službách, legislativní ukotvení; vzdělávání v supervizi. 9. Supervizní proces: Supervizní vztah, aktéři supervize: osoba supervidovaného, osoba supervizora. Pracovní spojenectví – vztah pracovní aliance. 10. Supervizní kontrakt. 11. Etické aspekty supervize. Rizika supervize; překážky kvalitní supervize. 12. Supervize jako učení; zrání supervize. Využití principů celoživotního učení v supervizi. Zavádění supervize v organizaci jako proces učení.
- Výukové metody
- teoretická příprava - přednáška, odborná diskuse praktická příprava - vlastní supervizní proces zaměřený na praxi studentů, ukázky supervizní činnosti, supervizní reflexe studentských praxí
- Metody hodnocení
- Studenti zpracují seminární práce: Reflexe: Supervize v práci pomáhajícího pracovníka – reflexe vlastní supervizní práce v roli supervidované/ho, nebo práce vybrané osoby v roli supervidované/ho– rozsah 1 – 2 strany Ukončení předmětu - skupinová diskuse nad daným tématem, odevzdání seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SO233