PdF:SPc4001 Resilienční zdroje vzdělávání - Informace o předmětu
SPc4001 Resilienční zdroje vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 11. 8:00–11:50 A21 učebna
- Předpoklady
- Znalost obecné psychologie, vývojové psychologie, psychologie osobnosti, psychopatologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je dát posluchačstvu znalosti z hlediska psychologie zdraví, odolnosti a resilience, zejména z pohledu vývojové psychologie. Budou probrány otázky odolnosti ve vývoji a řešení náročných životních situací a jejich přesahy do práce s žáky a žákyněmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Výstupy z učení
- Studující po absolvování kurzu bude: • znát základy teorie resilience a psychologie odolnosti, • dokáže vývojová hlediska aplikovat při práci s rizikovám chováním, • znát praktické uplatnění copingových strategii ve výchově a osobnostním růstu.
- Osnova
- 1.Úvod, vymezení, obsah předmětu. 2. Problematika vývojové psychologie a psychologie zdraví, 3. Kritická a senzitivní období, vývojové úkoly a krize (Erikson). 4. Koncepce psychické deprivace v dětství (Langmeier a Matějček). 5. Motivace, aspirace, vztah k autoritě. 6. Sociální začlenění. 7. Temperament dítěte a jeho vliv na myšlení a jednání. 8. Problematika resilience. 9. Vývoj resilience. 10. Copingové strategie. 11. Stres, únava. 12. Syndrom burn-out.
- Literatura
- doporučená literatura
- ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený : devět věků člověka. Translated by Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., v Portá. Praha: Portál, 2015, 147 s. ISBN 9788026207863. info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
- Výukové metody
- přednáška, samostatná práce s textem, zpracování rešerše
- Metody hodnocení
- Písemný test, seminární práce na zadané téma
- Náhradní absolvování
- V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v náhradní podobě po domluvě s vyučující.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPc400/index.qwarp
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPc4001/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SPc4001