PdF:SPc971 Obor: Surdopedie 1 - Informace o předmětu
SPc971 Obor: Surdopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící)
- Garance
- Mgr. Marína Štibrányiová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc971/Kombi01: Pá 19. 9. 8:00–11:50 D11 učebna, Pá 28. 11. 8:00–11:50 D11 učebna, So 6. 12. 10:00–13:50 D11 učebna, Z. Hlavičková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami – (pro vychovatele a učitele mateřských škol se středoškolským vzděláním) (program PdF, C-SPVYMS)
- Studium v oblasti pedagogických věd - speciální pedagogika pro vychovatele a učitele MŠ se středoškolským vzděláním (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v komunikačních formách osob se sluhcovým postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: • student umí vymezit základní pojmy oboru surdopedie, • umí definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením; • zná historii péče o jedince se sluchovým postižením • dokáže popsat význam sluchu pro život • zná stavbu sluchového analyzátoru • dokáže vysvětlit nejčastější příčíny vzniku sluchového postižení a faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru • je seznámen s procesem diagnostiky sluchových vad • umí popsat jednotlivé fáze řečové vývoje u osob se sluchovým postižením • je seznámem s jednotlivými komunikačními systémy.
- Osnova
- Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie. Průkopníci vzdělávání neslyšících (ob. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad. Metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, skupinové aktivity, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška, surdopedická intervence (aktivita/pomůcka)
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPc971/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SPc971