PdF:SZc0017 Pract. and reflec. in school 3 - Course Information
SZc0017 Practice and reflection on practice in school 3
Faculty of EducationAutumn 2025
- Extent and Intensity
- 0/0/1.8. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SZc0017/OS01: Fri 14. 11. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, Fri 21. 11. 8:00–11:50 kancelář vyučujícího, D. Veselá
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 16/70, only registered: 0/70 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (programme PdF, C-CV)
- Study of pedagogy for teachers at lower secondary and upper secondary level (programme PdF, C-ZSSS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí v rámci předchozích praxí. Účastník/účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se postupně více autonomním. V rámci předmětu má účastník/účastnice možnost propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Stěžejní část praxe probíhá jako vlastní výuka účastníka/účastnice či tandemová výuka účastníka/účastnice s provázejícím učitelem, druhá část je věnována reflexi a společnému plánování výuky s provázejícím učitelem a také se zástupcem Ped MUNI.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s vědomím rozmanitosti třídního kolektivu;
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje;
• výuku diferencuje a individualizuje dle potřeb konkrétní třídy;
• ověří si reálnost nastavených cílů výuky, adekvátnost zvolených výukových metod pro dosažení cílů učení, sbírá důkazy o dosažení cíle učení u žáků, reflektuje výuku, vede žáky k sebereflexi;
• na základě reflexe vlastní výuky navrhuje alterace vlastní výuky;
• má přehled o základních každodenních činnostech učitele (výukových i nevýukových);
• upevňuje dovednosti v jednotlivých kompetencích, které se vztahují k základním složkám práce učitele, včetně komunikace se zákonnými zástupci a vnějšími partnery školy;
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele. - Syllabus (in Czech)
- Hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem.
- Splněná docházka účastníka/účastnice učitelství do školy, na níž praktikuje.
- Sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe. Jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin, záznam/záznamy z tripartitního setkání.
- Během tohoto semestru proběhne hospitace fakultního pedagoga, psychologa, didaktika ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi s následnou realizací tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem.
- Praxe v 3. semestru probíhá na Fakultní škole.
- Nabídky praxí na fakultních školách zajišťuje koordinátorka praxí. Seznam fakultních škol je k dispozici zde:
- https://www.ped.muni.cz/o-nas/fakultni-skoly.
- Literature
- ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
- DYTRTOVÁ, Radmila and Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 8071780707. info
- GOWER, Roger; Diane PHILLIPS and Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
- Teaching methods (in Czech)
- ● Pozorování.
● Aktivní práce pod vedením cvičného učitele.
● Individuální konzultace, reflexe, sebereflexe. - Assessment methods (in Czech)
- Úkoly v Agendě praxí:
1. Přehled činností, jež účastník na praxi ve škole vykonával, který zachycuje konkrétní náplň praxe v souladu s požadavky.
2. Hospitační arch 2x: zaměření na podmínky pro učení, účastník zaznamenává a přináší konkrétní důkazy ve třídě realizovaných opatření pro zajištění optimálního prostředí pro učení.
3. Checklist se záznamem o splnění 5ti vybraných činností. 5 záznamů o učení účastníka k 5ti zvoleným činnostem, jež souvisí s výukou a jsou zaznamenány na checklistu.
4. Přípravy na výuku stručné 14x.
5. Příprava podrobná 2x, včetně reflexe odučené vyučovací hodiny/bloku.
6. Evaluace praxe- hodnocení účastníka, hodnocení provázejícího učitele a hodnocení zástupce Pdf (viz tripartitní reflexe praxe).
Dále:
• Protokol o přijetí (nepovinný).
• Splněná docházka účastníka/účastnice do školy, na níž praktikuje.
• Vytvoření portfolia účastníka – jako podklady slouží odevzdané úkoly: písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe (které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe. Jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin).
Během tohoto semestru proběhne hospitace ve výuce každého účastníka na jeho pedagogické praxi a následná realizace tripartitní reflexe výuky s účastníkem a jeho provázejícím/uvádějícím učitelem a didaktikem/pedagogem/psychologem z PdF MU. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2025/SZc0017