PdF:VV1025 3D tech. ve výuce a v umění - Informace o předmětu
VV1025 3D technologie ve výuce a v umění
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Bc. Lívia Čellárová (cvičící)
Mgr. Šimon Kříž, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Šimon Kříž, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV1025/01: Pá 26. 9. 9:00–12:50 E29 Skupinová pracovna, Pá 10. 10. 9:00–12:50 E29 Skupinová pracovna, Pá 7. 11. 9:00–12:50 E29 Skupinová pracovna, Pá 21. 11. 9:00–12:50 E29 Skupinová pracovna, Pá 5. 12. 9:00–12:50 E29 Skupinová pracovna, L. Čellárová
- Předpoklady
- Základní znalost práce s počítačem;
Základní orientace v oblasti umění a kultury;
Zájem o nové technologie a jejich aplikace v umělecké praxi a vzdělávání. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 14/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cíle:
Seznámit studenty s aktuálními 3D technologiemi používanými v umění, galerijní praxi a vzdělávání;
Rozvinout praktické dovednosti v oblasti 3D skenování, modelování, tisku a kreativní prezentace;
Podpořit kreativní a kritické myšlení při využívání těchto technologií v rámci zprostředkování umění;
Vést studenty k samostatné tvorbě projektů využívajících 3D nástroje s přesahem do vzdělávací praxe;
Student se naučí:
Základy 3D skenování a vytváření digitálních modelů reálných objektů;
Modelovat a upravovat 3D objekty v softwaru Blender s cílem využití v umění či vzdělávání;
Připravit a realizovat 3D tisk včetně kalibrace tiskárny a řešení základních problémů;
Kreativně prezentovat výstupy pomocí projection mappingu či jiných forem vizuálního ztvárnění;
Kriticky hodnotit potenciál 3D technologií ve vzdělávacím a uměleckém kontextu a navrhovat vlastní aplikační přístupy. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
rozumí základním principům 3D technologií (skenování, modelování, tisk) a jejich využití v uměleckém a výukovém kontextu;
umí vytvořit 3D model reálného objektu pomocí fotogrammetrie a upravit jej v editoru (např. Blender);
zná základy práce s 3D tiskárnou - umí připravit soubor pro tisk, spustit tisk a řešit běžné problémy;
navrhne a realizuje krátký autorský projekt s využitím 3D technologií (např. Blender);
navrhne a realizuje 3D projekt s využitím 3D tiskárny (např. Blender).
dokáže prezentovat svůj výstup pomocí jednoduchých forem medializace (např. projekční mapping, animace);
se orientuje v současných možnostech 3D technologií ve veřejném prostoru, kultuře a vzdělávání. - Osnova
- 1. Úvod do 3D technológií a ich využitia v umení a vzdelávaní
- Predstavenie predmetu a cieľov kurzu, oboznámenie sa s úrovňou znalostí študentov Prehľad právnych a etických otázok spojených s 3D technológiami v kultúrnej oblasti
- 2. 3D skenovanie a fotogrametria
- Základy 3D skenovania a tvorby modelov pomocou mobilnej aplikácie (napr. Polycam) Praktické cvičenie: vytvorenie 3D modelu reálneho objektu
- 3. 3D modelovanie v programe Blender
- Úvod do rozhrania Blenderu a základných nástrojov na editáciu modelov Úprava a čistenie nasnímaných modelov, príprava na ďalšie využitie
- 4. 3D tlač a práca s 3D tlačiarňou
- Teória a prax aditívnych technológií, výber materiálu, bežné chyby a ich riešenie Praktická tlač študentského modelu a kalibrácia zariadenia
- 5. Prezentácia a aplikácia 3D výstupov
- Spôsoby prezentácie 3D objektov (projection mapping, digitálne výstavy, výučbové materiály) Tvorba jednoduchej prezentácie vlastného projektu a spoločná výstava
- Výuka bude případně doplněna o nepovinné exkurze do institucí a společností, které mají/vedou praxi v probírané tematice.
- Výukové metody
- Výuka kombinuje krátké přednášky s praktickými workshopy, zaměřenými na aktivní zapojení studentů. Studenti si osvojí práci s 3D technologiemi formou praktických úkolů (skenování, modelování, tisk, prezentace) a týmových projektů. Výuka bude případně doplněna o nepovinné exkurze do institucí a firem s praxí v dané oblasti.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na všech lekcích a praktických cvičeních nebo vypracování náhradního úkolu
Odevzdání všech výstupů z lekcí (3D model, výtisk, projekce) v termínu
Úspěšné dokončení a prezentace závěrečného projektu
Aktivní zapojení do diskusí a skupinových aktivit během výuky - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/VV1025