FAVBPa03 Filmová teorie po roce 1945

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po 2. sv. válce se teoretická reflexe kinematografie postupně přesouvá z filmových časopisů a solitérních teorií k systematičtějšímu, metodologicky specifickému přístupu. Namísto sepětí s filmovou kritikou (Kracauer, Balázs ad.) a filmovou praxí (Epstein, Ejzenštejn ad.) je reflexe filmu pěstována na půdě univerzit a výzkumných ústavů a čerpá ze škály různých oborů a přístupů (sociologie, sémiotika, psychologie...). Po konceptech, které jsou ještě zakotvené v meziválečné a válečné filmové kritice a praxi (neorealismus, socialistický realismus) se zaměříme na dominantní proudy filmové teorie a historiografie od 60. let 20. století do počátku 21. století. Představíme si některé typické texty jednotlivých přístupů. Cílem je seznámit studenty s konkrétními projevy proměňujícího se diskurzu o kinematografii. Budeme se seznamovat s dobovými argumenty a učit se interpretovat dobové texty nejen v souvislostech daného oboru, ale také v širším kulturním, společenském a politickém kontextu.
Osnova
  • - neorealismus - socialistický realismus - teorie auteura - frankfurtská škola - filmologie - sémiotika a postsémiotika - screen theory - kulturální studia - nová filmová historie - nová historie kinematografie - česká filmová teorie
Literatura
    doporučená literatura
  • Lowry, Edward. The filmology movement and film studies in France. Ann Arbor: UMI Research press, 1985.
  • Giovacchini, Saverio - Sklar, Robert (eds.). Global Neorealism. The Transnational History of a Film Style. Jacskon: University Press of Mississippi, 2012.
  • Maltby, Richard – Biltereyst, Daniel – Meers, Philippe (eds.): Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, 2011
  • CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Translated by Helena Giordanová. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 406 s. ISBN 9788073311438. info
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
  • CLARK, Katerina. The Soviet novel : history as ritual. 3. ed. Bloomington: Indiana University Press, 2000, xv, 320. ISBN 0253213673. info
Výukové metody
Přednáška.
Metody hodnocení
Zkouška: písemná zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky, další termíny jsou: podzim 2006, podzim 2009, podzim 2012 atd.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2009, podzim 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/FAVBPa03