IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 15:50–17:25 N21
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 G24
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 B2.13
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 zruseno D21
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 N41
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií: umění a technika II

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:10–15:45 N21
Předpoklady
NOW ( IM125cv Umění nových médií II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.

IM125 Umění nových médií II

Filozofická fakulta
jaro 2023

Předmět se v období jaro 2023 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní strategie mediálního umění 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie);
Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku;
Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců 2.pol. 20.století);
Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.;
Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.
Osnova
  • Podzimní semestr (PS): Předchůdci mediálního umění/„všechno moderní umění je mediální umění“.
  • 1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s „novými médii“: Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura „nových“ médií. Multimedia.
  • 2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
  • 3. 50. – 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
  • 4. Televize TV jako světová síla, TV – médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize – umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie
  • Jarní semestr (JS):
  • Mediální umění (intermedia-multimedia) – od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
  • 1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
  • 2. Video art a video-instalace.
  • 3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
  • 4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
  • 5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
  • 6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
  • 7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
  • 8. Interaktivita, participace, networking – umění a telekomunikace (otevření dílo – interaktivní instalace a performance – HCI).
  • 9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
  • 10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie – robotické umění – evoluční umění).
  • 11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979.
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997.
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004
  • Dunn, D. – Vasulka, W. – vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE – WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992.
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997.
Výukové metody
Lectures. Readings.
Metody hodnocení
Přednáška 2/0. Zkouška formou znalostního testu.(10 questions = 100 points). Students have to get at least 60 points for successful passing the test. Požadavky: nastudování povinné literatury a textů doporučených v jednotlivých přednáškách.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.