NJI_315B Biblická intertextualita v německých románech po roce 1990

Filozofická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Religion in der deutschen Literatur nach 1990? Biblische Intertextualität? In den behandelten Romanen geht es nicht um eine Nacherzählung der biblischen Geschichte, sondern um neue Formen und Funktionen der Verwendung der biblischen Elemente in zeitgenössischen Texten. Das Ziel des Seminars ist die Auseinandersetzung mit den Romanen in Hinsicht auf die Verwendung der biblischen Intertextualität: Wie schlägt sich die Bezugnahme auf den biblischen Prätext in den Texten nieder? Nicht das Was, d. h. welche biblischen Figuren, welche biblischen Stoffe in den Texten vorkommen, sondern das Wie, d. h. die Art und Weise dieser Übertragung, ist von zentraler Bedeutung. Anhand der Lektüre und der Intertextualitätstheorie nach Broich und Pfister werden die KursteilnehmerInnen über die behandelten Werke diskutieren. // Hlavní postavy románů, kterými se budeme v tomto semináři zabývat, intertextuálně odkazují na biblické postavy, pohybují se však v nových kontextech svých vlastních fikčních světů. Cílem tohoto semináře je hledat odpovědi na otázky, jak a proč současní němečtí autoři pracují s odkazy na Bibli ve svých románech. Jakou funkci a jaký význam má biblická intertextualita v současných německých románech po roce 1990? V tomto semináři budeme na základě četby textů a znalosti teorie intertextuality podle Broicha a Pfistera se studenty diskutovat o vybraných románech.
Výstupy z učení
Die KursteilnehmerInnen sollten nach dem Abschluss des Seminars in literarischen Texten die biblische Intertextualität identifizieren, beschreiben, kategorisieren und interpretieren können. Sie sollten auch literarische Texte mit unterschiedlichen Bezügen zur Religion unterscheiden können sowie ein Thesenpapier schreiben können. // Studenti by po absolvování semináře měli dokázat identifikovat, popsat, kategorizovat a interpretovat biblickou intertextualitu v literárních textech. Měli by umět rozlišit literární texty s různými vztahy k náboženství a sepsat teze k dané problematice.
Osnova
  • 1. Zur Religion in der deutschen Gegenwartsliteratur (nach 1990): Einführung 2. Zum Konzept der Intertextualität 3. Martin Walser: Muttersohn (2011) 4. Martin Walser: Muttersohn (2011) 5. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 6. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 7. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 8. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 9. Sibylle Lewitscharoff: Pong (1998) und Pong redivivus (2013) 10. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 11. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 12. Abschlussdisskusion über die Verwendung der biblischen Intertextualität in deutschen Romanen nach 1990 // 1. Náboženství v současné německé literatuře (po r. 1990): Úvod 2. Teorie intertextuality 3. Martin Walser: Muttersohn (2011) 4. Martin Walser: Muttersohn (2011) 5. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 6. Ingo Schulze: Adam und Evelyn (2008) 7. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 8. Patrick Roth: Johnny Shines oder Die Wiedererweckung der Toten (1993) 9. Sibylle Lewitscharoff: Pong (1998) und Pong redivivus (2013) 10. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 11. Sibylle Lewitscharoff: Consummatus (2006) 12. Závěrečná diskuse o využití biblické intertextuality v německých románech po roce 1990
Literatura
    doporučená literatura
  • TROMBIKOVÁ, Martina. Biblische Intertextualität in deutschen Romanen seit 1990. Verwendung, Funktion und Bedeutung. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 212 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 468. ISBN 978-80-210-8738-5. info
Výukové metody
Textarbeit, Diskussion über die gelesenen Texte, Referat, Thesenpapier // práce s textem, domácí četba, diskuse, referát, sepsání tezí
Metody hodnocení
Lektüre der Texte/Textproben, Aktivität bei der Diskussion, Referat und Thesenpapier // četba textů/úryvků, aktivita při diskusi, referát a sepsání tezí
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/NJI_315B