FF:NLII_01 Jazyková cvičení II/1 - Informace o předmětu
NLII_01 Jazyková cvičení II/1
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Veronika Horáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (přednášející) - Garance
- Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- NLI_05 Nizozemština II
Úspěšné ukončení předmětu NLI_05: Jazyková cvičení I/2
Succesvolle afronding van het vak “NLI_05 Jazyková cvičení I/2” - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Pomocí komunikativní metody Contact (2. díl), učebnice nizozemštiny pro vysokoškolsky vzdělané nerodilé mluvčí, se studenti propracovávají k úrovni B1 Evropského referenčního rámce. Prohlubují se lexikální a gramatické znalosti studentů a procvičují se všechny dovednosti (čtení, psaní, poslech a mluvení).
Met behulp van de communicatieve methode Contact (deel 2), een handboek Nederlands voor hoogopgeleide anderstaligen, wordt toegewerkt naar niveau B1 van het Europees Referentiekader. De lexicale en grammaticale kennis van de studenten wordt uitgediept en alle vaardigheden (lezen, schrijven, luisteren en spreken) worden geoefend. - Výstupy z učení
- Student dosahuje v poslechu, čtení, mluvení a psaní úrovně B1.
POSLECH:
- Student rozumí informacím týkajícím se každodenních záležitostí. - Dokáže z mluveného příběhu/prezentace vyčíst hlavní myšlenku. - ... ČTENÍ:
- Rozumí věcným textům o známých tématech. - Dokáže vyčíst důležité informace z obchodních dopisů, novinových článků, ... - ... MLUVENÍ:
- Student se dokáže zapojit do neformální konverzace. - Dokáže vyjádřit svůj názor. - ... PSANÍ:
- Student umí psát osobní dopisy o svých zážitcích. - Dokáže psát souvislé texty na známá témata. - ... (Další can-do-statements viz SERR)
De student presteert op B1-niveau op vlak van luisteren, lezen, spreken en schrijven.
LUISTEREN:
- de student kan informatie over alledaagse zaken begrijpen
- kan de hoofdzaak uit een gesproken verhaal/presentatie halen
- …
LEZEN:
- kan feitelijke teksten over vertrouwde onderwerpen begrijpen
- kan de belangrijke informatie halen uit zakelijke brieven, krantenartikelen,...
- …
SPREKEN:
- de student kan deelnemen aan informele gesprekken
- kan zijn of haar mening geven
- …
SCHRIJVEN:
- de student kan persoonlijke brieven over ervaringen schrijven
- kan samenhangende teksten schrijven over vertrouwde onderwerpen
- …
(Meer can-do-statements: zie het ERK) - Osnova
- Kapitola 1: Včera, dnes a zítra
- A. Povídání o sobě a o někom jiném,...
- B. Vyprávění o aktuálních a dřívějších událostech, vyprávění anekdot,...
- C. Povídání o dávných zvycích, o svém dětství,...
- Kapitola 2: Co přesně máte na mysli?
- A. Otázky a odpovědi, smysly,...
- B. Poskytování popisu, vyjmenovávání,...
- C. Telefonické rozhovory,...
- Kapitola 3: Každý je jiný
- A. Poskytování rad,...
- B. Udílení pokynů,...
- C. Informování o změnách a reagování na ně,...
- Kapitola 4: Co kdybychom...
- A. Předkládání návrhů a slibování,...
- B. Projednávání plánu, porozumění zprávám,...
- C. Připomenutí schůzky/slibu,..
- .
- Hoofdstuk 1: Gisteren, vandaag, morgen
- A. Praten over jezelf en iemand anders,...
- B. Praten over recente gebeurtenissen en gebeurtenissen uit het verleden, anekdotes vertellen,...
- C. Praten over gewoontes van vroeger, over je jeugd,...
- Hoofdstuk 2: Wat bedoelt u precies?
- A. Vragen en antwoorden, zintuigen,...
- B. Beschrijvingen geven, opsommen,...
- C. Telefoongesprekken,...
- Hoofdstuk 3: Iedereen is anders
- A. Advies geven,...
- B. Instructies geven,...
- C. Vertellen over en reageren op veranderingen,...
- Hoofdstuk 4: Als we nou eens...
- A. Voorstellen en beloftes doen,..
- B. Een plan bespreken, nieuwsberichten begrijpen,...
- C. Herinneren aan een afspraak/belofte,...
- Literatura
- povinná literatura
- Elsbeth de Leeuw en Femke de Groot, Contact! Nederlands voor anderstaligen 2 – tekstboek. Intertaal, 4de druk, 2015.
- Elsbeth de Leeuw en Femke de Groot, Contact! Nederlands voor anderstaligen 2 – werkboek. Intertaal, 4de druk, 2015.
- doporučená literatura
- E.Ham/W.Tersteeg/L.Zijlmans, Help! 2, Helpt u mij even? Nederlands centrum voor buitenlanders, Utrecht 2001
- A.Florijn/J.Lalleman/H.Maureau, De regels van het Nederlands, Groningen/Houten 2004
- Fonck, Anja. Rondom luisteren: Luisteren vanuit communicatief perspectief, Nederlands voor anderstaligen. Amsterdam: University Press, 1994. 137 s. ISBN 90-5356-152-8
- ASSCHEMAN, Marijke a Stephanie KUIJPER. Zet het op papier :schrijven vanuit communicatief perspectief, Nederlands voor anderstalingen. Amsterdam: Amsterdam University Press, 1994, 85 s. ISBN 90-5356-080-7. info
- BAKKER, Ineke de. Lezen las gelezen : leescursus voor volwassen anderstaligen. 1. Groningen: Wolters-Noordhoff, 1993, 206 s. : i. ISBN 90-01-05692-X. info
- Výukové metody
- 4 hodiny seminářů týdně. Interaktivní cvičení slouží k procvičení nových slovíček a gramatiky (která byla částečně procvičována doma a částečně na přednáškách). Úkoly na základě zadání jsou zadávány jako domácí úkoly a během výuky k procvičení produktivních a receptivních dovedností.
4 uur werkcolleges per week. Met behulp van interactieve oefeningen worden nieuwe woorden en grammatica (die deels thuis en deels tijdens de colleges werd doorgenomen) geoefend. Als huiswerk en tijdens de les worden taakgerichte opdrachten gegeven om productieve en receptieve vaardigheden te oefenen. - Metody hodnocení
- Průběžné hodnocení různých úkolů. Podmínka účasti na zkoušce: včasné odevzdání všech úkolů a v případě potřeby dodání druhé verze + docházka a aktivní spolupráce.
Dva písemné testy v průběhu semestru.
Jedna písemná zkouška na konci semestru.
Tussentijdse evaluatie van verschillende taken. Voorwaarde deelname examen: alle taken op tijd indienen en indien gewenst een tweede versie afgeven + aanwezigheid en actieve medewerking.
Twee schriftelijke toetsen tijdens het semester.
Een schriftelijk examen aan het eind van het semester. - Vyučovací jazyk
- Nizozemština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/NLII_01