PG_IMP_ENG Improvisation workshop

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Holík (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková (cvičící)
Mgr. Petr Sucháček (cvičící)
Mgr. Hana Vrtalová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd - Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Sucháček
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd - Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–13:40 C41, kromě Čt 11. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/16, pouze zareg.: 2/16, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/16
Mateřské obory
předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Improvisation is defined as an ability to react effectively to an unexpected situation, be it atmosphere in a class, unexpected question or unpredictable external impulse. Students will learn to stay calm and no to be caught off-guard. Staying calm results in the fact that they will be able to promptly choose suitable reaction and lead their students/pupils/working team to solution of the unexpected situation. Students will learn to be oriented in what is going on in a group and engage its members to the solution. Students also gain self-confidence in public speaking and get rid stage fright and fear of unknown by acquisition of improvisation skills. Teaching techniques of the subject originate in theatrical environment. Teaching and theatre have one thing in common – performing in front of a certain kind of audience. Regular training leads students to perceive their voice and body and helps them use it in accordance with what they want to present. Intentional work with acting techniques enables students to communicate their message clearly in class, at meeting, team meeting etc.
Osnova
  • Introduction to improvisational techniques originating in theatrical environment
  • Principles of applied improvisation
  • Working on nervousness and stage fright
  • Working with body and nonverbal communication
  • Working with emotions – perception and use
  • How to support creativity, Out of the box thinking
  • Intensive training of improvisation
Literatura
    doporučená literatura
  • JOHNSTONE, Keith. Impro for Storytellers. 1999. ISBN 0-571-19099-5. info
  • JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and Theatre. 1981. ISBN 978-80-7331-266-4. info
Výukové metody
Active training (individualy or in groups) thourgh improv exercises and activities followed by review or feedback.
Metody hodnocení
Credit is awarded for active participation in lessons and submiting summary report about one of the topics of the course.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019.