PH01109 Úvod do filozofie poststrukturalismu

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Michaela Fišerová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D. (pomocník)
prof. Dr. phil. Jakub Mácha, Ph.D. (pomocník)
doc. PhDr. Dagmar Pichová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Josef Krob, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 T103
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět má doplnit znalosti studentů o současné filosofii poststrukturalismu a postmoderny. Poskytuje přehled v nejvlivnějších koncepcích, orientaci v jejich východiscích, návaznostech a vzájemných vztazích. Ve snaze představit aktuální filosofické možnosti chápání významu na příkladu díla vybraných myslitelů (Barthes, Lyotard, Foucault, Derrida, Deleuze, Eco, Butler, Ranciere), předmět rozlišuje devět různých pojetí významu: recepční estetiku, dekonstrukci, rizomatiku, smluvní realismus, postmoderní rozepři, archeologii a genealogii, queer studies, emancipační politiku významu. Jeho záměřem je ukázat využitelnost těchto metodologických nástrojů pro filosofické řešení problému tvorby významu a jeho výkladu / překladu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - lépe chápat vztah mezi etikou, politikou a estetikou; - uvažovat v širších souvislostech o praxi utváření a sdílení významu; - porozmět důvodům současných návratů ke Kantově metafyzice; - analyzovat vazby mezi filosofií, historií a literaturou.
Osnova
  • 1. Úvod. Kritika strukturalismu. Politika reprezentace a etika nereprezentovatelného. 2. Roland Barthes. Fašismus jazyka. Smrt autora. Temporalita znaků. Studium a Punctum. 3. Umberto Eco. Otevřené dílo a role čtenáře. Text a intertextualita. Meze interpretace. 4. Gilles Deleuze I. Filozofie jako tvorba pojmů. Uspořádání chaosu, událost, imanence. 5. Gilles Deleuze II. Obraz-pohyb, obraz-čas, montáž, stávání, vývoj smyslu. 6. Michel Foucault I. Historické a priori. Člověk jako dílo humanitních věd. 7. Michel Foucault II. Archeologie. Diskurs, výpověď, archiv. Genealogie. Vědění je moc. 8. Jacques Derrida I. Dekonstrukce a diferänce. Odložený význam. Prapísmo. 9. Jacques Derrida II. Od znaku k diseminaci. Nic není mimo text. Suplement. Přízrak. 10. Judith Butler. Dekonstrukce politiky rodu. Předsudky, performativita a rámce reprezentace. 11. Jean-François Lyotard. Postmoderni situace. Metanarace. Pře a rozepře. Problém vznešeného. 12. Jacques Ranciere. Sdílení vnímatelného. Režimy vidění. Emancipační politika a policie.
Literatura
  • Seznam vizte Informace učitele.
Výukové metody
Přednášky, diskuse
Metody hodnocení
Vypracování studie o rozsahu 6 normostran na jedno z témat z osnovy kurzu.
Informace učitele
DELEUZE, Gilles. Guattari, F., Co je filosofie? Praha: Oikoymenh, 2001. DELEUZE, Gilles. Obraz-pohyb. Film I. Praha: Národní filmový archiv, 2000. DERRIDA, Jacques. Síla zákona. Praha: Oikymenh, 2002. DERRIDA, Jacques. Násilí a metafyzika. Praha: Filosofia, 2003. FOUCAULT, Michel. Slová a veci. Bratislava: Kalligram, 2000 FOUCAULT, Michel. Archeologie vědení. Praha: Herrmann a synové, 2002 ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995. ECO, Umberto. Kant a ptakopysk. Praha: Argo, 2011. LYOTARD, Jean.-Francois. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. LYOTARD, Jean.-Francois. Rozepře. Praha: Filosofia, 1998. RANCIERE, Jacques. Neshoda. Praha: Svoboda, 2011. BUTLEROVÁ, Judith. Rámce války. Za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum, 2013. BARTHES, Roland. Světlá komora. Praha: FRA, 2005.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PH01109