VH_552b Topography of Music II

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
Tue 8:20–9:55 J21
Prerequisites (in Czech)
Odvaha k luštění starých textů.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Nabízený kurz by měl účastníky provést specifickými okruhy témat v časovém horizontu konce 16. do počátku 19. století. Jako hudebně topografický je předmět označen proto, se se bude soustředit na kulturněhistorickou problematiku raného novověku s přihlédnutím k regionálnímu bádání (vlastivědě). Výchozím tématem bude město jako modelová jednotka, v rámci výuky bude student proveden jednotlivými tématy a podtématy. Například: farní kostel - liturgický provoz - hudba v liturgii - výdaje na hudební složku liturgie - hudebně aktivní subjekty: literátská bratrstva, kostelní služebníci - tj. okruh školy (rektor, kantor, žáci) - varhaník - platy hudebníků a jejich sociální postavení. Předmět si tedy neklade za cíl systematicky představit jednotlivé lokality vymezeného regionu, ale spíše nabízet modelová témata, aplikovatelná v různých regionech. Exemplifikace však již bude vztažena pouze na území Moravy a českého Slezska, jednak na základě archivních materiálů, ale i studií prof. Sehnala. Paralelně s těmito malými přednáškovými tématy bude v každé výuce věnován prostor aktivní práci s prameny, tedy kromě samotného úvodu do heuristiky (zejména archivní fondy a orientace v nich) půjde především o čtení dobových (rukopisných) textů, vztahujících se k jednotlivým tématům. Většina těchto archivních materiálů bude studentům k dispozici v digitální podobě (e-learning), důraz však bude kladen především na společné čtení ve výuce. Kromě tematické návaznosti budou texty uspořádány podle paleografické náročnosti.
Syllabus (in Czech)
  • teoretické reflexe vymezené problematiky: hudební regionalistika jako muzikologická disciplína, hudební topografie jako její východisko literátská bratrstva na Moravě: historický vývoj, komparace s dalšími regiony, prameny farní kostel: liturgie, fundace, kostelní zaměstnanci, inventáře, archivy škola: učitelé, žáci, pomocníci, jejich angažmá v liturgii, školní instrukce aj. věžní (městský trubač) konventy žebravých řádů, koleje jezuitů a piaristů vzestup měšťanstva: první divadelní produkce, koncerty, prodej hudebnin, nástrojařství aj.
Literature
  • SEHNAL, Jiří and Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě. Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001. Vlastivěda Moravská. Země a lid. Svazek 12. ISBN 80-7275-021-6. info
  • TROJAN, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století :jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000, 671 s. ISBN 80-7275-006-2. info
  • SEHNAL, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. 1st ed. V Brně: Moravské muzeum, 1988, 228 s. info
Assessment methods (in Czech)
Závěrečné ohodnocení se uděluje na základě odevzdané seminární práce v rozsahu minimálně 4 normostran textu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Spring 2005.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/VH_552b