FF:DPS004 Psychologie pro učitele - Informace o předmětu
DPS004 Psychologie pro učitele
Filozofická fakultajaro 2005
- Rozsah
- blokově. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející), PhDr. Zdeněk Stránský (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- každý lichý pátek 13:20–16:35 18
- Předpoklady
- DPS001 Psychologie pro učitele
DPS001 (zápočet) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program FF, C-CV) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět nabízí studentům připravujícím se k učitelskému povolání na základních a středních školách základní teoretické a praktické informace, poznatky a metody nejen pro efektivní vyučování a řešení různých výchovných situací, ale klade si za cíl přispět šířeji k porozumění žákům i sobě samému, ke zvládání komunikace ve škole i v osobním životě, k podpoře zdravého vývoje žáků i učitelů.
- Osnova
- Tematické okruhy: 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny - jejich klasifikace, předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi. Psychologická příprava učitelů. 2. Základní metody v psychologii - pozorování a sebepozorování /introspekce/, experiment /přirozený a laboratorní/, rozhovor /interview/, dotazníky, rozbor /analýza/ výsledků činnosti, testy, biografická metoda, sociometrická metoda. Poznávání žáka učitelem. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka a jeho vývoje. 3. Základní pojmy psychologie - psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti a další. Základní znaky a funkce psychických jevů. Třídění psychických jevů: a/ psychické procesy - poznávací procesy /vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč/ - procesy paměti /zapamatování, uchování, vybavení/ - motivační (citové a volní) b/ psychické stavy - stavy pozornosti - citové stavy /nálady/ c/ specifické získané dispozice /dílčí psychické předpoklady k činnostem/ - vědomosti - dovednosti /senzomotorické, intelektové, sociální/ - návyky - zájmy - postoje d/ psychické vlastnosti /vlastnosti osobnosti/ - schopnosti - rysy osobnosti - temperament - charakter Charakteristika jednotlivých psychických jevů /procesů a stavů/ a možnosti jejich utváření a rozvoje učitelem. 4. Činnost, základní druhy lidské činnosti /hra, učení, práce/. 5. Náročné životní situace, techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. 6. Osobnost /pojem a struktura, subsystémy osobnosti - motivace; schopnosti; rysy osobnosti, temperament, charakter/. 7. Pojem a podstata psychického vývoje; fylogeneze a ontogeneze psychiky; zákonitosti duševního vývoje; činitelé duševního vývoje /biologické, činitelé vnějšího prostředí, výchova, vlastní aktivita člověka - sebevýchova, sebevzdělávání/. 8. Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka - prenatální, novorozenecké, kojenecké období, období batolete, předškolní věk, mladší školní věk (+), období puberty /dospívání/ (+), období adolescence /mládí/ (+), období dospělosti /mladší, střední a starší/ (+), období stáří. /Pozn. zaměření především na období označené +/ 9. Učení - pojem, druhy - podmiňování, percepčně motorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení řešení problémů /L. Maršálová/, další třídění - např. senzomotorické učení, učení poznatkům, učení metodám řešení problémů, sociální učení /J. Čáp/ atd. 10. Zákony učení - zákon motivace /vnější a vnitřní motivace/, zákon zpětné informace, zákon opakování, zákon transferu /specifický a nespecifický transfer oboustranný /bilaterální/ transfer, interference/. 11. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Metody učení a studia. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Styly učení žáků a studentů. 12. Činitelé ovlivňující efektivnost a výsledky vyučovacího procesu (související s učícím se jedincem, se situací, v níž učení probíhá, s učivem, s osobností učitele). 13. Tvořivost /kreativita/ a její rozvíjení ve vyučování. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. 14. Psychologické základy didaktických zásad - zásada názornosti, aktivity, uvědomělosti, spojení teorie s praxí, individuálního přístupu k žákům, přiměřenosti, soustavnosti a následnosti, trvalosti, vědeckosti, výchovného vyučování. 15. Neprospěch učebních výkonů žáků - jeho příčiny - podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou - a jejich odstraňování. 16. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků - psychologický význam zkoušení a hodnocení, funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek /ústní, písemné, praktické/; předzkouškové a zkouškové stavy - tréma a její zmírňování ze strany učitele a žáka. 17. Osobnost učitele - přístupy a metody ke zkoumání osobnosti učitele, požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností (např. W.O. Döring, E. Luka, E. Vorwickel, Ch. Caselmann, I.P. Pavlov - aplikace, Z. Zaborowski, H.H. Anderson, A.W. Aleck), vývoj a utváření osobnosti učitele. 18. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření /složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu učitele k žákovi, některé typické druhy vztahů učitelů k žákům; činitelé vztahu žáka k učiteli/. 19. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků; požadavky; odměny a tresty; přesvědčování; působení slovní a mimoslovní, přímé a nepřímé; hraní rolí; působení modelů; způsoby /styly/ výchovy; aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova. 20. Psychologický rozbor výchovných obtíží /např. lhaní, podvody, záškoláctví, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita, sebevražedné úmysly /pokusy/ atd./. Převýchova. 21. Duševní zdraví a duševní poruchy /psychózy, neurózy, psychopatie a oligofrenie/. 22. Člověk a společnost. Proces socializace, sociální učení /formy sociálního učení/. 23. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení. Školní třída jako malá sociální skupina. 24. Sociální styk - charakteristika a struktura. Sociální komunikace /verbální a nonverbální/, sociální interakce a sociální percepce /vnímání/ a jejich výchovné aspekty ve školních podmínkách. 25. Sociální postoje - charakteristika, utváření, změny a pedagogické aspekty sociálních postojů. Literatura /základní/: Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha 1993. Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha 1996. Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2001. Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava 1973, 1977. Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učitelská psychológia. Bratislava 1992. Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha 1997. Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno 1998. Literatura /doporučená/: Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Praha 1995, 2003. Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha 1994. Denig-Helmsová, K., Konnertz, D.: Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha 1997. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha 1997. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I., Vildová, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha 1998. Hunterová, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha 1999. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno 1996. Kohoutek, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno 1998. Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž 1995. Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha 2001. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha 1996. Langová, M. a kol.: Učitel v pedagogických situacích. Praha 1992. Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha 1998. Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha 1999. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995. Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno 1992, Opava 1997. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha 1994. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha 1995, 1998, 2001, 2004. Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha 1999. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha 1999. Tepperwein, K.: "Umění" lehce se učit. Pelhřimov 1993. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha 2000. Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha 1997. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha 1997. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha 1999, 2004. Poznámka: Na konzultacích bude doplňována další nejnovější literatura.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- Metody hodnocení
- aktivní účast na konzultacích, seminární práce z prostudované naší i zahraniční literatury v rozsahu min. 10 str., didaktický test, zkouška
- Informace učitele
- Podrobnější seznam literatury je v sylabu na webových stránkách.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2005/DPS004