FF:FAVK012 Ingmar Bergman - Informace o předmětu
FAVK012 Ingmar Bergman
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Patrik Vacek (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 9:10–12:25 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Lze ještě vůbec v tvorbě legendy světového filmu vysledovat místa, která by nebyla podrobena soustředěnému náporu „armády vykladačů“? Z pohledu „Bergman studies“ v České republice lze říci, že o některých aspektech tvorby švédského filmaře víme možná spíše ještě méně než více. K relativně opomíjeným oblastem patří zejména Bergmanovy rané filmy 40. a 50. let a některé další „marginální“ tituly.. Právě raná etapa Bergmanovy tvorby (Krize, Prší nám na lásku – 1946; Hudba v temnotách – 1947, Přístavní město – 1948; Vězení, Žízeň – 1949; Na radost – 1950), jeho komedie (Čekání žen, A co všechny ty ženy) ale i další formálně pozoruhodné, avšak méně známé filmy pozdního období (Náruživost – 1969; Kouzelná flétna – 1975; Ze života loutek – 1980) budou tvořit těžiště tohoto kursu. Kromě analýzy zmíněných titulů (jež budeme sledovat v nových, pečlivě restaurovaných a specielně pro účely kursu pořízených edicích, k nimž patří i nedávno vydaná pětačtvrthodinová televizní verze snímku Fanny a Alexandr nebo Bergmanův poslední snímek Sarabanda) zaměříme pozornost na některé z periferních bergmanovských diskursů; v prvé řadě tak půjde o recepci Bergmanovy osobnosti a díla dobovou i současnou populární kulturou (zmiňme alespoň hudební formaci Van Halen a jejich heavymetalovou poctu The Seventh Seal nebo bollywoodskou parafrázi Podzimní sonáty Tehzeeb). Pozornost zaměříme i na Bergmanovy divadelní režie a dramatizace klíčových filmů a neopomeneme ani sólové a boční filmové aktivity prominentních členů bergmanovského tvůrčího ansámblu (Liv Ullmannová, Sven Nykvist, Erland Josephson aj.). Metodologicky budeme vycházet především z formálně-stylové analýzy vybraných filmových textů a práce s dobovými i současnými projevy bergmanovské recepce a jejich metakritického komentáře.
- Osnova
- 1. Úvod, přehled pojetí a obsahu kursu; filmové a literární prameny pro studium. 2. Raná léta: Bergman jako scenárista a dramaturg, Bergmanovy filmové reklamy na mýdlo Bris. 3. Filmy 40. let. 4. a 5. Filmy 50. let. 6. Experimenty s barvou, humorem a rytmem: Kouzelná flétna, A co všechny ty ženy, Náruživost; „malé“ komedie. 7. Bergmanovy filmové marginálie (dokumenty, úvody k filmům, makings-of, televizní projekty). 8. Parafráze, aluze a remake: Bergman v kontextu masových médií a populární kultury (plus webové projekty a hommage jiných tvůrců). 9. Druhá láska: Bergman a divadlo I. 10. Druhá láska: Bergman a divadlo II. 11. Bergmanovi herci a spolupracovníci režírují: filmy, kontexty, analogie, stylové podoby. Zvuk a hudba v Bergmanových filmech. 12. Závěry a diskuse, témata esejí.
- Literatura
- STEENE, Birgitta. Ingmar Bergman : a reference guide. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005, 1150 stran. ISBN 9053564063. info
- Metody hodnocení
- Formální esej o minimálním rozsahu 9000 znaků (5 normostran) na jedno z předem konzultovaných témat (vítány jsou vlastní návrhy témat).
- Informace učitele
- www.ingmarbergman.se
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/FAVK012