FF:SH_BZk Státní bakalářská zkouška - Informace o předmětu
SH_BZk Státní závěrečná zkouška bakalářská
Filozofická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
PhDr. Stanislav Tesař (cvičící)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. MgA. Miloslav Študent (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent - Předpoklady
- Student může vykonat bakalářskou zkoušku až po splnění všech studijních povinností vyplývajících ze studijního plánu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Při státní bakalářské zkoušce student prokazuje svou celkovou orientaci v oboru. Součástí zkoušky je obhajoba bakalářské diplomové práce. Zkouška se koná z těchto předmětů: 1) dějiny hudby, 2) provozovací praxe staré hudby, 3) hudební teorie.
- Osnova
- Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce pro obor Teorie a provozovací praxe staré hudby Provozovací praxe staré hudby 1. Předmět a vývoj disiplíny, její začlenění do oboru hudební věda, základní literatura, pramenná základna 2. Základní oborové traktáty – obecné zásady jejich studia a interpretace (Philomathes, Blahoslav, Praetorius, Simpson, Speer, Janovka, Prelleur, Mattheson, Quantz, C.Ph.E.Bach, L. Mozart) 3. Teorie a praxe hudební ornamentiky 4. Dobové chápaní tempa a rytmu (16. – 18. stol.) 5. Jednota hudby a slova, hudebně rétorické figury 6. Improvizace v dobové provozovací praxi 7. Dějiny a literatura nástroje/zpěvu Hudební teorie 1. Vývojové linie dějin hudební teorie 2. Vývoj české hudební terminologie 3. Hudební estetika do konce 18. století 4. Historická organologie (dobové systematiky, instrumentář 16. – 18. století) 5. Teorie a dějiny notace 6. Formování hudby během 16. – 18. století (základní pojmy, oblast chrámové hudby jednohlasé i vícehlasé, světské vokální i instrumentální) 7. Vývojové tendence kontrapunktu, harmonie a generálbasu 8. Akustika a historická ladění Dějiny hudby 1. Antické kořeny evropské hudby 2. Bohoslužebný a světský jednohlasý zpěv ve středověku, jeho problematika historická teoretická a funkční (gregoriánský chorál, křesťanská liturgie, modální systém, pozdně chorální tvorba, trubadúři, truvéři, minnesang, český minnesang, náměty, formy, žánry, představitelé) 3. Vznik a vývoj vícehlasu v Evropě ve 12. – 14. století. 4. Nizozemská polyfonie 15. a 16. století. 5. Vznik monodie a vývoj opery a oratoria 6. Vývoj instrumentální hudby v období baroka 7. Specifika vývoje hudby v českých zemích 16. – 18. století 8. Stylové problémy hudby 18. století, slohová syntéza, „národní“ styly a vkus. 9. Hudebně dramatické a instrumentální formy klasicismu 10. Český klasicismus a otázka tzv. hudební emigrace Základní studijní literatura: BOHADLO, Stanislav ed.: Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie III., Hradec Králové 1988. BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava, Opus, 1986. BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Bratislava 1962. ČERNUŠÁK, Gracian: Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974. DANUSER, Hermann (Hg.): Musikalische Interpretation. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 11, Laaber 1992 DOLMETSCH, Arnold: The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed by Contemporary Evidence (London, 1915, 2/1946/R) Česky: Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha 1958 DONINGTON, Robert: The Interpretation of Early Music (London, 1963, 4/1989) DYKAST, Roman: Hudba věku melancholie, Praha 2005 FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Praha 1981. FUKAČ, Jiří: Hudební analýza a stará hudba. In: Zpravodaj společnosti pro starou hudbu 1986/2. FUKAČ, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno 2001. FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, Olomouc 22001. GODÁR, Vladimír a kol.: Antológia – Renesancia a barok, in: Slovenská hudba 3-4, ročník XX, Bratislava 1994 HRADECKÝ, Emil: Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960. KAZÁROVÁ, Helena: Barokní taneční formy, Praha 2005 KOFROŇ, Jaroslav: Učebnice harmonie, Praha 1981. KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha, Supraphon, 1988. KRONES, Hartmut - SCHOLLUM, Robert: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis (Vienna, 1983) KURFÜRST, Pavel: Hudební nástroje, Praha 2002. LÉBL, Vladimír - POLEDŇÁK, Ivan: Teorie a dějiny interpretace. In: Hudební věda. Díl 2. Praha 1988. LÉBL, Vladimír a kolektiv. Hudba v českých dějinách. Praha: Supraphon, 1989. MICHELS, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. PEČMAN, Rudolf: Sloh a hudba 1600 – 1900, skriptum, FF MU, Brno 1996. RIEMANN, Hugo: Geschichte der Musiktheorie. Berlin 1898. RYBARIČ, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Bratislava 1982 SADIE, Stanley: The Idea of Authenticity, in: Companion to Baroque Music, London 1990, s.435 SMOLKA, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudby. Praha 2001. ŠÍN, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha 1945. ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy polymelodiky, Brno 1992. ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy mikrotektoniky, Brno 1991. VELA, Maria Caraci a kolektiv: Kritika hudebního textu, Praha 2001 VOLEK, Tomislav - JAREŠ, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977. ZENKL, Luděk: ABC hudební nauky, Praha 1991. ZOLTAY, Dénes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt. Bratislava 1983. Doplňující literatura: APEL, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962 BEK, Mikuláš: Vybrané problémy hudební sociologie, Olomouc 1993. BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music before 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music after 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. CELLETTI, Rodolfo: Historie belcanta, Praha - Litomyšl 2000 DE LA MOTTE, Diether: Musikalische Analyse. Kassel 1968 [61990, další reedice]. DUNSBY, Jonathan - Whittall, Arnold: Musical Analysis in Theory and Practice. London 1988. EGGEBRECHT, Hans Heinrich: Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München 1991. HELFERT, Vladimír: Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hraběte Jana Adama z Questenberku. Praha 1916 HELFERT, Vladimír: Hudba na jaroměřickém zámku. František Míča. Praha 1924 JANEČEK, Karel: Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968. JEPESSEN, Knud: Kontrapunkt, Leipzig 1971 JIRÁNEK, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha 1991 (skriptum AMU). KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Praha 1976. Kolektiv autorů: Hudební věda I – III, Praha 1988. KURFÜRST, Pavel: Základy hudební akustiky, skriptum, Brno 2000. KURFÜRST, Pavel: Základy organologické ikonologie, skriptum, Brno 2001. LIPPMAN, Edward: A history of western musical aesthetics. Lincoln 1992. PEČMAN, Rudolf: Georg Friedrich Händel, Praha 1985. SCHERING, Arnold: Aufführungspraxis alter Musik, Leipzig 1931 SCRUTON, Roger: The Aesthetics of Music, Oxford 1997. SEHNAL, Jiří - VYSLOUŽIL, Jiří: Dějiny hudby na Moravě (Vlastivěda moravská, Země a lid, nová řada, svazek 12), Brno 2001. ŠTĚDROŇ, Miloš: Monteverdi, Praha 1985. TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha-Litomyšl: Paseka, 2001.HELFERT, Vladimír: Jiří Benda. Příspěvek k problému české hudební emigrace, 2 sv., Brno 1929, 1934. VIČAR, Jan – DYKAST, Roman: Hudební estetika, Praha 2001 VOLEK, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. 1, Od antiky k počátku 20. stol. Praha1985. ZENKL, Luděk: ABC hudebních forem. Praha 1984. Lexikografická díla BLUME, Friedrich; FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel-Stuttgart: Bärenreiter-Metzler, 1994-2004. FUKAČ, Jiří – VYSLOUŽIL, Jiří – MACEK, Petr (ed.): Slovník české hudební kultury. Praha, Editio Supraphon, 1997. ROCHE, Jerome a Elizabeth: Dictionary of Early Music, New York 1981 SADIE, Julie Anne a kol.: Companion to Baroque Music, London, 1990 TYRELL, John; SADIE, Stanley (ed.): The new Grove Dictionary of Music and Musicians. New York: Grove, 2002.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2008/SH_BZk