CJBC720 Strategie rozvíjení tvořivosti

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Brigita Lehoťanová, PhD (přednášející), doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Maximální počet 15 účastníků v kurzu. Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu je seznámit studenty se strategiemi, které rozvíjejí tvořivost, a ukázat na konkrétních příkladech, jak je možno strategie vzájemně kombinovat, přičemž jednou ze strategií bude vždy tvůrčí psaní. Dalším cílem je poukázat, jak se při tom rozvíjí osobnost po stránce kognitivní i nonkognitivní.
Na konci kurzu dokáží studenti pracovat s různými typy osnovy;
dokáží vytvořit rozličné jednoduché texty;
umí vysvětlit proces jejich tvůrčího vzniku;
umí vytvořit jednoduchý projekt na rozvíjení kognitivní i nonkognitivní stránky osobnosti.
Osnova
  • Účastníci se seznámí s využitím strategií rozvíjejících tvořivost
  • v práci s literárním textem,
  • v práci s osnovou,
  • v práci s výtvarným dílem,
  • při tvůrčí reprodukci textu a
  • při heuristickém řešení problémů.
Literatura
  • ANDERSON, L.W. – KRATHWOHL, D.R. 2001. A taxonomy for learning, teaching, and assessing. A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Abridged edition. New York: Longman. ISBN 0-8013-1903-X.
  • WILLIAMS, F. E. 1972. A Total Creative Program for Individualizing and Humanizing the Learning Process. New Jersey, Educational Technology Publications, Englewood Clifs 1972.
  • ZELINA, Miron. Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa : (metódy výchovy). 2. vyd. Bratislava: Iris, 1996, 230 s. ISBN 8096701347. info
  • ZELINA, M. 1999. Rozvíjanie tvorivosti žiakov v slovenskom jazyku. Banská Bystrica: MC, 1999. ISBN 80-8041-257-X.
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. In Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2005, 184 s. ISBN 80-7239-182-8. info
Výukové metody
Práce v kurzu:
Skupinová práce, diskuse v kurzu, individuální textová cvičení, domácí příprava.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
aktivní kooperace v kursu, elektronické portfolio (projekt zaměřený na uplatnění strategií rozvíjejících tvořivost podle zadání v kursu).
Termín: do 30. 6. 2010
Informace učitele
Výuka probíhá blokovou formou. Termíny konání výuky jsou uvedeny níže:
denně 10:30 - 15:00 (včetně individuálních konzultací) ve dnech 24.5. až 28.5. 2010 v posluchárně D51 (budova na ulici Arna Nováka 1). Pro informace k tomuto kursu je k dispozici dr. Zbyněk Fišer na e-mailové adrese fiser@phil.muni.cz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 24. 5. - 28. 5. 2010 od 10:30 hod.
Data blokové výuky: 24. 5. - 28. 5. 2010 vždy 3 vyučovací hodiny a individuální konzultace.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/CJBC720