ESB851 Genealogie avantgardy

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Ivana Vašinová
Rozvrh
Čt 8:20–9:55 A21 stara
Předpoklady
Úvod do filosofie Úvod do estetiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: posluchači estetiky Bc., kteří začali své studium před více než čtyřmi semestry, musí mít splněnu postupovou zkoušku (ESAPZE), jinak si nesmí předmět zapsat
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit avantgardy jako sociálně-historický fenomén odvíjející se od završení procesu autonomizace umění. Kurz je vystavěn na dvou klasických textech "teorie avantgard" (Poggioli a Bürger), jež usilovaly postihnout sociálně psychologické rysy avantgard, jejich estetiku, diskurzy a praktiky i sociálně-politické cíle. Vzhledem k sociologizujícím východiskům obou klasiků se kurz nezaměřuje na umělecko-historické postižení tzv. "historických avantgard" ( futurismu, dadaismu, surrealismu), ale spíše zkoumá platnost vyslovených zobecnění pro dnešní (postmoderní) situaci. Avantgardy jsou tak na jedné straně konfrontovány s modernismem (hledáním nových univerzálních forem) na druhé straně s "novými sociálními hnutími" a subkulturními projevy estetizace každodennosti. Na konci tohoto kurzu bude absolvent s to s jistým vhledem smysluplně diskutovat otázky jež jsou s fenoménem avantgard spojené.
Osnova
  • 1. Avantgarda -diskuse fenoménu na pozadí postmoderny; moderní versus avantgardní; heterogenní versus autonomní, idea pokrokovosti umění (Lukács) 2. Solidarita solitérů (Thurn): školy, spolky, kooperace producentů versus (moderní) sociální hnutí; podmínky zrodu avantgard: odcizení a desintegrace (folgenlosigkeit) autonomního umění 3. Romantismus - anticipace avantgard ?; subjektivizace a dehumanizace umění (Ortega y Gasset), esoterismus (jako odcizení recipienta) 4. Mentalita avantgard (Poggioli): aktivismus, a(nta)gonismus, futurismus, nihilismus a dekadence 5. Estetika avantgard (Poggioli): cerebralismus, mašinismus, ironie 6. Hledání forem (výrazové prostředky a nemožnost stylu - montáž, šok (Bürger) 7. Avantgarda a kýč (+ pornografie); akademismus, umění diktatur a kulturní průmysl (Greenberg, Crow, Julius) 8. Vášeň kritiky (Octavio Paz), avantgarda jako kritika umění(Bürger) - útok na autonomii umění (Debord) 9. Synkretismus avantgard: splývání umění a každodennosti, vysokého a nízkého 10. Avantgardy a subkultury (Marcus); karneval, pleasure, transgrese (Jenks)
Literatura
  • Poggioli, Renato. The theory of the avant-garde. Transl. by Gerald Fitzgerald. 2. vyd. Cambridge: Belknap Press, 1968. 250 s. ISBN 0-674-88216-4
  • BÜRGER, Peter. Theorie der Avantgarde. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1974, 138 s. ISBN 3-518-00727-0. info
  • CLAIR, Jean. Odpovědnost umělce :avantgardy mezi strachem a rozumem. Translated by Pavla Doležalová. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2006, 226 s. ISBN 8073640384. info
  • DE MICHELI, Mario. Umělecké avantgardy dvacátého století. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1964, 378 s. URL info
  • LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 80-7007-047-1. info
Výukové metody
Po odborném výkladu jsou studenti vedeni k samostatné interpretaci problémů. Následuje diskuse.
Metody hodnocení
písemný test, ústní dozkoušení
Informace učitele
http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.