IJ0B724 Italská kinematografie

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Barbara Tonzar (přednášející), Mgr. Zuzana Šebelová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–18:15 G25
Předpoklady
IJIA005 Jazykový seminář II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filmová tvorba je důležitou součástí italské kultury. Seminář italské kinematografie je určen studentům, kteří mají zájem rozšířit si svůj přehled v této kulturní oblasti a zároveň si aktivně procvičit znalost jazyka sledováním filmů v originálním znění.
Osnova
  • La società italiana da “Roma città aperta” al “Sorpasso” Il corso intende ricostruire nelle sue linee essenziali il contesto storico-culturale italiano nel periodo compreso tra il 1943 e i primi anni Sessanta, privilegiando il cinema come via di accesso alla realtà storica, ma volgendo lo sguardo anche ad altre forme artistiche, soprattutto letterarie. All’analisi di alcuni film di Rossellini, De Sica, Visconti, Risi, si affiancheranno dunque la caratterizzazione storica del periodo in questione e riferimenti a opere letterarie del tempo.
Literatura
  • S.Parigi, Paisà. Analisi del film, Marsilio, 2005
  • G.P. Brunetta, Cent’anni di cinema italiano, Laterza, 2006
  • I. Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno, Einaudi
  • A. Bazin, Che cos’è il cinema?, Garzanti, 1999
  • A.Costa, Saper vedere il cinema, Bompiani, 2009
  • A. Medici, Il neorealismo, Editore Audino, 2005
  • F.Casetti, F.di Chio, Analisi del film, Bompiani, 2007
  • .Lepre, C.Petraccone, Storia d’Italia dall’Unità ad oggi, Il Mulino, 2008
  • B.Panebianco, A.Varani, Orizzonti. Narrativa e cinema, Zanichelli, 2004
  • G.P.Brunetta, Il cinema neorealista italiano, Laterza, 2009
  • G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, Einaudi, 1990
Výukové metody
Přednáška a debata na probíraná témata.
Metody hodnocení
Sono richieste la partecipazione almeno al 70% delle lezioni, la lettura del romanzo di Calvino Il sentiero dei nidi di ragno e la stesura di una tesina su una tematica a scelta tra quelle sviluppate nel corso. L’esame consiste in una prova scritta sugli argomenti del corso e in un colloquio a partire dalla tesina.
Vyučovací jazyk
Italština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz je doporučen posluchačům 3. a 4. ročníku.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, podzim 2019.