IM069 Základy teorie kompozice II. B

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Rozvrh
Pá 9:10–10:45 JAMU
Předpoklady
IM068 Základy teorie kompozice II. A
Předpoklady: Zájem o vhled do oblasti výstavby uměleckého díla odvíjejícího se v čase. Doporučuje se kombinovat s předměty praktického komponování v oblasti akustické nebo elektronické a počítačové hudby (Základy hudební kompozice I. a II.) a předmětem (Základy teorie kompozice I.).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty teorie hudební kompozice. Nepředpokládá se žádná dosavadní znalost v oboru hudební skladby. Předmět je zaměřen na hudební dílo a jeho výstavbu, ale studenti získají poznatky o obecných postupech aplikovatelných i při tvorbě děl odvíjejících se v čase v jiných uměleckých druzích (multimédia, divadlo, film, balet atd.).
Anotace: V tomto předmětu je pozornost upřena především na samotné umělecké dílo (s akcentací díla hudebního), proces jeho vzniku od primárního nápadu přes jeho rozpracování, (vč. alternativy týmových projektů), strukturu, řád díla a obecné principy jeho výstavby (selekce, restrikce a hierarchizace výstavbových prvků díla, principy vztahu, koexistence, oscilace, multivariace, latence atd.), procesy – jejich stavbu, typologii a dramaturgii v soudobém díle. Jedná se o atributy, které jsou v mnohém společné pro všechna umělecká díla jdoucí v čase. To vše je doplněno vhledem do specifických oblastí hudební kompozice (hlavní a vedlejší hudební parametry, kompoziční proces, transference a transcendence a další přístupy při tvorbě díla, některé současné kompoziční metody a přístupy) i možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla. Pro účast v předmětu se nepředpokládají žádné specifické znalosti. Doporučuje se kombinovat s předmětem Základy teorie kompozice I.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • Tvorba díla, některé současné kompoziční metody a přístupy s možnostmi aplikace kompozičních postupů při tvorbě multimediálního díla.
  • Osnova přednášek:
  • Zimní semestr (ZS): 1. Umělecké dílo, jeho struktura, proces a prvky jeho výstavby. Možnosti parametrizace v různých uměleckých druzích. Formotvorné možnosti parametrů.
  • 2. Řád, princip, forma, prvek. Specifika strukturace hudebního díla. Hierarchie prvků a její pohyblivost. Faktor kvantity a kvality prvků.
  • 3. Obecné výstavbové principy díla a jejich hierarchie: Vymezení terénu a rolí, posloupností a klíčů. Obecné výstavbové principy: Principy selekce a restrikce prvků.
  • 4. Obecné výstavbové principy: Principy hierarchizace a vyvažování a princip vztahu.
  • 5. Obecné výstavbové principy: Princip koexistence a návaznosti a podoby jeho aplikace.
  • 6. Obecné výstavbové principy: Multivariační a zcelovací principy.
  • 7. – 8. Organizace a náhodnost. Obecné výstavbové principy: Principy náhodnosti, neurčitosti a alternativnosti.
  • 9. Obecné výstavbové principy: Principy neurčitosti, oscilace, kontrapozice a latence.
  • 10. Minimalizace a maximalizace. Aplikace obecných principů v praxi.
  • 11. Principy týmové kooperace. Kompozice multimediálních děl.
  • 12. Kompozice a improvizace.
  • 13. Zápočet.
  • Letní semestr (LS):
  • 1. Uspořádání hudby v čase. Uspořádání zvukových barev (hierarchie, vyváženost, formotvornost, průběh hustot atd.) a prostoru.
  • 2. Tektonika. Výběr a dramaturgie vrstev a ploch, stanovení proporcí, vztahů a hierarchií. Mikro versus makrosvět díla.
  • 3. Statičnost, evolučnost, konstantnost a variabilnost prvků a celků.
  • 4. Elementární svébytný proces, struktura, vlastnosti, třídění.
  • 5. Procesy v jednotlivých parametrech díla a procesy ovlivňující jeho formu.
  • 6. Obecná typologie procesů a jejich dramaturgie.
  • 7. Aplikace procesuality v současných kompozičních směrech.
  • 8. Transference a transcendence.
  • 9. – 11. K některým současným přístupům ke kompozici
  • 12. Závěrečné shrnutí.
  • 13. Zkouška.
Literatura
  • PARSCH, A., PIŇOS, A., ŠŤASTNÝ, J.: Transference hudebních elementů v~kompozicích současných skladatelů, JAMU, Brno 2004
  • RUZICKA, P.: Erfundene und Gefundene Musik
  • VIOLA, B.: Reasons for Knocking at an Empty House, in: Writings 1973–1984
  • VOGT, H.: Neue Musik seit 1945, Philipp Reclam jun., Stuttgart 1982
  • MEDEK, I., PIŇOS., A.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby, JAMU, Brno 2004
  • MEDEK, I.: Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody, JAMU, Brno 1996
  • The Undercurrents, edited by Young R., Continuum, London, New York 2005
  • SUTHERLAND, R.: New Perspectives in Music, sun tavern fields, London 1994
  • New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition, London 2001
  • IŠTVAN, M.: Jednohlas v~soudobé hudbě, JAMU, Brno 1989
Metody hodnocení
Vyučovací metody: Přednáška je hromadná. Metody hodnocení: v zimním semestru zápočet, v letním semestru zkouška. Termín výuky:viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: 48 studentů
Informace učitele
Název předmětu: Základy teorie hudební kompozice II. Typ předmětu: přednáška 2 hod. Úroveň předmětu: otevřeno pro bakalářský i magisterský studijní program HF a DIFA JAMU, FAVU VUT, FF MU Rok studia: není omezeno Semestr: zimní, letní Počet přidělených kreditů: 2 + 2 Jméno vyučujícího: prof. Ing. MgA. Ivo Medek, Ph.D., MgA. Markéta Dvořáková, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.