PJ_83 Moderní dějiny Polska v kontextu střední Evropy

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Roman Baron, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 14:10–15:45 K12 nerezervovat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Dějiny polské literatury a polského jazyka jsou úzce propojeny s dějinami polského národa, resp. státu, v moderní době. Bez základních znalostí polského dějinného vývoje – zejména od třetího dělení polsko-litevské unie na sklonku 18. století až po současnost – nelze tedy porozumět ani dobovému kontextu utváření polské literatury či široce pojaté kultury. Výklad se soustředí na stěžejní události a problémy z oblasti dějin politických, kulturních, sociálních a hospodářských. Nejsou však opomenuty ani otázky související s dějinami každodennosti či mentalit. V přednáškách je současně kladen důraz na komparaci v rámci středoevropského prostoru – především pak s dějinným vývojem v českých zemích. V seminářích (cvičeních) se studenti učí pracovat s prameny a formulovat názory na probírané dobové problémy.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: • - identifikovat a shrnout hlavní problémy dějin Polska v kontextu střední Evropy ve vybraném období; • - porovnat dějinný vývoj v Polsku ve vybraném období s vývojem v českých zemích; • - identifikovat a okomentovat primární literaturu předmětu; • - analyzovat prameny a dále s nimi pracovat; • - napsat esej na zadané téma a o tématu diskutovat.
Osnova
  • 1. Příčiny a důsledky trojího dělení Polska (1772-1795); • 2. Polská otázka v době napoleonských válek; • 3. „Za naši a vaši svobodu“; • 4. Mezi zradou, loajalitou a vlastenectvím v „dlouhém“ 19. století; • 5. I. světová válka a obnovení polského státu; • 6. Meziválečné Polsko – úspěchy a prohry; • 7. II. světová válka – „porážka ve vítězství“; • 8. V sovětském bloku (1945, 1956, 1968, 1970, 1980, 1981, 1989); • 9. Cena svobody (cesta do NATO a EU); • 10. Současné Polsko – liberální, konzervativní či postkomunistické?
Literatura
    povinná literatura
  • FRIEDL, Jiří, Tomasz JUREK, Miloš ŘEZNÍK a Martin WIHODA. Dějiny Polska. Translated by Martin Veselka. Vydání první. Praha: NLN Nakladatelství lidové noviny, 2017, 690 stran. ISBN 9788074223068. info
  • CHWALBA, Andrzej. Polsko 1989-2008 : dějiny současnosti. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2009, 254 s. ISBN 9788073251857. info
  • KOSMAN, Marceli. Dějiny Polska. Translated by Jan Vitoň. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 451 s. ISBN 9788024618425. info
  • KŘEN, Jan. Dvě století střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 1109 s. ISBN 8072036122. info
  • MACŮREK, Josef. Dějiny polského národa. V Praze: Melantrich, 1948. info
  • ŘEZNÍK, Miloš. Dějiny Polska v datech. 1. vyd. Praha: Libri, 2010, 578 s. ISBN 9788072774081. info
  • WANDYCZ, Piotr S. Střední Evropa v dějinách : od středověku do současnosti : cena svobody. Translated by Jaroslav Valenta. Vydání 1. Praha: Academia, 1998, 301 stran. ISBN 8020006575. info
  • • KOVÁCS, István. Piłsudski – Katyń – Solidarita: klíčové pomy polských dějin. Brno: Barrister & Principal, 2010. 312 s. ISBN 978-80-87029-85-5
Výukové metody
Monologické a dialogické metody. Teoretický výklad, praktická cvičení, diskuse, domácí úkoly.
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce, písemný test, závěrečný esej. Test se skládá ze 4 hlavních částí (úkolů), pro získání zápočtu je třeba získat min. 60 % správných odpovědí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.