VIKMA08 Informační chování

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, informačních praktik a interakcí člověka s informacemi. Zvláštní pozornost je věnována spojení informačního chování a vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi a rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v rámci složitých sociotechnických systémů.

Cílem kurzu je především pomoci studentům
• zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu
• podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování
• poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat základní paradigmata informační vědy a přiřadit k nim odpovídající výzkumné metody
- navrhnout výzkum informačního chování
- aplikovat výzkumné metody na řešení výzkumného problému
- analyzovat informační chování vybrané cílové skupiny
- napsat odborný článek shrnující výzkumná zjištění.
Osnova
  • 1. Úvod do informačního chování: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti
  • 2. Perspektivy, paradigmata, teorie
  • 3. Teorie informačního chování
  • 4. Metody výzkumu informačního chování
  • 5. Metody výzkumu informačního chování II
  • 6. Vyhledávání informací
  • 7. Systémy pro hledání a vyhledávání informací
  • 8. Modely vyhledávání informací
  • 9. Ekologický přístup k informačnímu chování - spojení výzkumu a designu
  • 10. Analýza kognitivní práce
  • 11. Každodenní informační praktiky
  • 12. Výzkum uživatelů, využití a uživatelských zkušeností
  • 13. Trendy ve výzkumu informačního chování
Literatura
    povinná literatura
  • FIDEL, Raya. Human information interaction : an ecological approach to information behavior. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2012, xiv, 348. ISBN 9780262017008. info
  • CASE, Donald Owen. Looking for information : a survey of research on information seeking, needs, and behavior. San Diego, California: Academic Press, 2002, xvi, 350. ISBN 012150381X. info
    doporučená literatura
  • Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today, 2005..
  • STOCK, Wolfgang G. a Mechtild STOCK. Handbook of information science. Berlin: De Gruyter Saur, 2015, xi, 901. ISBN 9783110373646. info
  • New directions in information behaviour. Edited by Amanda Spink - Jannica Heinström. 1st ed. Bingley [England]: Emerald Insight, 2011, xviii, 320. ISBN 9781780521718. info
  • SAVOLAINEN, Reijo. Everyday information practices : a social phenomenological perspective. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc., 2008, x, 232. ISBN 9780810861114. info
  • VICENTE, Kim J. Cognitive work analysis : toward safe, productive, and healthy computer-based work. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999, xix, 392. ISBN 0805823964. info
Výukové metody
Kurz kombinuje přednášky a práci na výzkumu. Předpokladem k workshopům na hodině je studium literatury, které je zadáno na každou hodinu.
Metody hodnocení
Studenti pracují na semestrálním projektu, který se skládá ze tří částí:
(1) heuristika zdrojů na dané téma
(2) návrh výzkumného projektu
(3) realizace výzkumu a sespání závěrečné zprávy

Každá část je samostatně bodově hodnocena. Kurz je ukončen testem. Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100.

Celkové hodnocení kurzu:

10 bodů – první úkol
10 bodů – druhý úkol
40 bodů – závěrečná práce
40 bodů – test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.