FF:UZHIA03IIm Pedagogical Practice II - Course Information
UZHIA03IIm Pedagogical Practice within the Didactics of History II
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/70/50. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant) - Guaranteed by
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts - Prerequisites
- UZHIA01I Didactics of History I
UZHIA01I Didaktika dějepisu I; UZHIA01II Didaktika dějepisu II; UZHIA02I Didaktika dějin kultury I; UZHIA02II Didaktika dějin kultury II; UZHIA03 Didaktická dílna; UZHIA03I Pedagogická praxe v rámci didaktiky dějepisu I - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in History (programme FF, N-HIU_) (2)
- Course objectives
- The aim of the course is verification of the theoretical knowledge and skills in the areas of didactics, psychology and pedagogy in practical instruction.
- Learning outcomes
- Their own and individualized instruction predominates here and the preparation for it, the student also takes part in the preparation and implementation of excursions and other activities, which are connected with the operation of the school and the performance of the profession of a teacher. Treatment of a report on the course of the second phase of the practice.
- Syllabus
- Didactic knowledge in practice.
- The obligations of the pedagogue and the operation of the school.
- The specific approach to students with learning disorders
- 30 h own teaching and tutoring; 20 h teaching in tandem; 70 h preparation; 130 h other activities (shadow visiting, reflection, assistance, excursion)
- Literature
- required literature
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
- recommended literature
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
- Teaching methods
- Performance of practice at a secondary school, an interview.
- Assessment methods
- Course credit based on the report on the course of the second phase of the practice and a conversation with the teacher.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: Souvislá praxe 70 hodin blokově ve škole; příprava studenta.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/UZHIA03IIm