FF:AJU5901 Projekt didaktické DP - Informace o předmětu
AJU5901 Projekt didakticky zaměřené diplomové práce
Filozofická fakultajaro 2023
- Rozsah
- blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Thomas Rankin, Dr. phil. (přednášející)
- Garance
- Thomas Rankin, Dr. phil.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý pátek 16:00–17:40 G31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, N-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, N-HS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-GK)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-MA)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-TV)
- Cíle předmětu
- Kurz představuje výzkumné metody v oboru didaktiky angličtiny jako cizího jazyka. Poté, co se studenti seznámí jednak s obecnými předpoklady v kvalitativním a kvantitativním výzkumu, jednak s konkrétními postupy a úvahami ve vybraných kvalitativních a kvantitativních tradicích výzkumu, sami navrhnou vlastní výzkumný projekt pro své diplomové práce.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu budou studenti schopni:
1. Diskutovat o rozdílech mezi vybranými kvantitativními a kvalitativními tradicemi výzkumu a obhájit výběr vhodné tradice (např. zakotvené teorie, etnometodologické konverzační analýzy, dotazníkového šetření, experimentu, evaluačního výzkumu, akčního výzkumu) pro daný problém.
2. Navrhnout jednoduchý výzkumný projekt, včetně formulace cílů a výzkumných otázek, výběru vhodných metod sběru dat a postupů jejich analýzy.
3. Provést jednoduchou analýzu dat sebraných v rámci dané tradice a vhodně představit výsledky.
4. Analyzovat a vyhodnotit zprávy z publikovaných výzkumů, vyhledat relevantní studie a připravit přehled literatury.
5. Diskutovat o významu výzkumu v profesi učitele. - Osnova
- 1. Úvod do výzkumu v didaktice angličtiny jako cizího jazyka. Tvorbu přehledu relevantní literatury. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum.
2. Interakce ve třídě, etnometodologie a konverzační analýza. Sběr dat, transkripce a analýza.
3. Rozhovory a zakotvená teorie. Příprava a realizace rozhovoru, analýza transkriptů.
4. Analýza zpráv z kvalitativních výzkumů z výuky anglického jazyka: struktura, možnosti prezentace výsledků.
5. Dotazníkové šetření. Sestavení, provedení a analýza dotazníků. Úvod do deskriptivní statistiky. Prezentace výsledků v kvantitativních studiích, IMRaD struktura výzkumných zpráv.
6. Experimentální výzkum. Základní úvahy a možnosti, úvod do inferenční statistiky.
7. Úvahy o návrhu kvalitativních a kvantitativních výzkumů: výběr metod sběru dat a analýzy pro různé typy problémů v didaktice angličtiny jako cizího jazyka, problematika výběru a vzorku, etika, kvalita výzkumu (validita, reliabilita, důvěryhodnost atd.). Navrhování výzkumného projektu.
8. Výzkum ve třídě. Role výzkumu v každodenním životě učitele, akční výzkum, evaluační výzkum, zdroje pro učitele.
- 1. Úvod do výzkumu v didaktice angličtiny jako cizího jazyka. Tvorbu přehledu relevantní literatury. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum.
- Literatura
- povinná literatura
- Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
- Creswell, J. W. (2012). Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). Boston: Pearson Education.
- doporučená literatura
- Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education (5th ed.). London: RoutledgeFalmer.
- McNiff, J. (2013). Action research: principles and practice (3rd ed.). London: Routledge.
- Yin, R. K. (2011). Qualitative research from start to finish. New York: Guilford Press.
- Freeman, D. (1998). Doing Teacher Research: From Inquiry to Understanding. Pacific Grove: Heinle and Heinle Publishers.
- Markee, N. (Ed.). (2015). The handbook of classroom discourse and interaction. Chichester: John Wiley & Sons.
- Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005). Analysing learner language. Oxford: Oxford University Press.
- Silverman, D. (2010). Qualitative research: theory, method and practice. London: Sage.
- Mills, G. E. (2018). Action research: a guide for the teacher researcher (6th ed.). New York: Pearson.
- Výukové metody
- Výklad, diskuze ve třídě, skupinové projekty, četba, domácí úkoly.
- Metody hodnocení
- Docházka je povinná. Studenti odevzdají dva úkoly: analýzu dat (20 bodů) a návrh výzkumu (20 bodů). Závěrečný test ověří hluboký vhled studentů do témat probíraných během kurzu (přibližně 20 otevřených a uzavřených otázek, celkem 60 bodů). Konečná známka bude vycházet z množství bodů získaných během kurzu (70 bodů je minimum).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2023/AJU5901