MKM11 Metody kritického myšlení

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
e-learningový distanční kurz. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Nicol Červeňáková (pomocník)
Bc. Michaela Klempayová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 35/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Cíle předmětu
Kurz Metody kritického myšlení je plně e-learningový. V rámci tohoto kurzu budou rozvíjeny kompetence v mediální, informační a digitální gramotnosti využitelné jak při studiu, tak v každodenních situacích.
Po absolvování kurzu bude student schopen:
  • porozumět konceptu kritického myšlení v souvislostech;
  • aplikovat kritické myšlení v konkrétních situacích při řešení informačního problému;
  • porozumět problematikám souvisejícím s životem v informační společnosti a v aplikační rovině být funkčně gramotný;
  • kvalifikovaně se rozhodovat v různých situacích s využitím kritického myšlení;
  • Pochopit důležitost kritického myšlení v takových oblastech, jakými jsou publikační a citační etika, wellbeing, argumentace nebo informační přetížení.
  • Výstupy z učení
    Po absolvování kurzu bude student schopen:
  • porozumět konceptu kritického myšlení v souvislostech;
  • aplikovat kritické myšlení v konkrétních situacích při řešení informačního problému;
  • porozumět problematikám souvisejícím s životem v informační společnosti a v aplikační rovině být funkčně gramotný;
  • kvalifikovaně se rozhodovat v různých situacích s využitím kritického myšlení;
  • Pochopit důležitost kritického myšlení v takových oblastech, jakými jsou publikační a citační etika, wellbeing, argumentace nebo informační přetížení.
  • Osnova
    • 1. Úvodní modul
      2. Úvod do kritického myšlení
      3. Metody rozvíjení kritického myšlení
      4. Kritické myšlení v době postfaktické
      5. Kognitivní zkreslení a mýty
      6. Argumentační fauly
      7. Informační přetížení
      8. Digitální wellbeing
      9. Vizuální gramotnost
      10. Kyberbezpečnost a kyberobrana
      11. Informační a publikační etika
      12. Shrnutí a závěrečný test
    Literatura
    • ČERNÝ, Michal a Dagmar CHYTKOVÁ. Myšlenkové mapy pro studenty. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014, 168 s. ISBN 978-80-265-0267-8. URL info
    • BUZAN, Tony a Barry BUZAN. Myšlenkové mapy : probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život. Translated by Michal Kašpárek. 2. vyd. Brno: BizBooks, 2012, 210 s. ISBN 9788026500308. info
    • INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010, xiv, 363. ISBN 9780205672936. info
    • PRICE, Geraldine a Pat MAIER. Efektivní studijní dovednosti : odemkněte svůj potenciál. Translated by Tereza Semotamová. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2010, 361 stran. ISBN 9788024725277. info
    • PAZDERNÍKOVÁ, Pavla. Tvůrčí psaní a vědecká práce. Využití tvůrčích technik při přípravě, psaní a prezentaci odborného textu. Vedoucí dizertační práce PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. Brno: Masarykova univerzita, FF, ÚČLK, 2009. info
    • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
    • DISPEZIO, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj kritického myšlení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 93 s. ISBN 80-7178-647-0. info
    • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 s. ISBN 8085931990. info
    • ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
    • ZIELKE, Wolfgang. Jak číst rychleji a lépe. Vyd. 2. Praha: Svoboda, 1988, 168 s. URL info
    Výukové metody
    E-learning v prostředí Elf.phil.muni.cz
    Metody hodnocení
    Vypracování průběžných úkolů a závěrečný test.
    Informace učitele
    Kurz probíhá každý týden formou e-learningu. Skládá se z 12 modulů, které obsahují studijní materiály, případně doplňující studijní materiály, doporučenou literaturu, písemný úkol.
    Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je splnění všech úkolů a úspěšně vypracovaný závěrečný test.
    Kurz je k nalezení zde: https://elf.phil.muni.cz/22-23/course/view.php?id=684 pod kódem MKM11.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.