CJJ27 Intercultural education

Faculty of Arts
Spring 2024
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D. (lecturer)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Marie Hanzelková, Ph.D.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Silvie Hulewicz, DiS.
Supplier department: Department of Czech Language – Faculty of Arts
Timetable
Wed 10:00–11:40 G22, except Wed 17. 4.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The aim of the seminar is to get acquainted with the way our cultural background influences us as teachers of Czech as a foreign/second language during teaching. Basic terms, such as multiculturality, interculturality, pluriculturality, will be explained. We will try to get to know ourselves and to sketch the elementary aspects of particular cultures connected to minorities living in our country and to people coming from abroad. Being more aware of these aspects may help us understand some phenomena better and generally increase the quality of our teaching and cooperation with them.
Learning outcomes
After having accomplished this seminar the student will be able to:
- understand elementary terminology (multiculturality, pluriculturality, interculturality);
- have an overview concerning groups with different cultural background living in the Czech Republic (i. e. minorities, foreigners);
- use knowledge gained from the experts specialising in different cultural areas;
- understand better the role of cultural background of each of us;
- apply this knowledge particularly in teaching.
Syllabus
  • 1. Introduction.
  • 2. Terminology.
  • 3. Language and Culture.
  • 4. Self-reflection.
  • 5. Communication.
  • 6. Cultural area 1 (meeting the experts).
  • 7. Cultural area 2 (meeting the experts).
  • 8. Cultural area 3 (meeting the experts).
  • 9. Cultural area 4 (meeting the experts).
  • 10. The possibilities of application of gained knowledge in practice - teaching Czech as a foreign/second language to children.
  • 11. The possibilities of application of gained knowledge in practice - teaching Czech as a foreign/second language to adults.
  • 12. Conclusion.
Literature
  • Interkulturní vzdělávání nejen pro středoškolské pedagogy I. Varianty. Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2002.
  • Martínková, A., Kudrjavceva, E.: Diagnostika vyváženosti bilingvismu: komplexní testy pro děti od 3 do 14 let se zřetelem ke kulturnímu komponentu. In: Doleží, L. (ed.): Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. AUČCJ, Praha.
  • GULOVÁ, Lenka, Lenka REMSOVÁ, Markéta SEDLÁKOVÁ and Veronika NÝDRLOVÁ. Dramatická a multikulturní výchova jako součást vzdělávání pedagogů; aplikace do praxe (Drama and Multicultural Education as Part of Teacher Training: Practical Application). 2015. info
  • KOCOUREK, Jiří, Dana MOORE and Dana TVRĎOCHOVÁ. Multikulturní výchova. Praha: Raabe, 2014, 84 stran. ISBN 9788074960949. info
  • Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele / učitelky SŠ a ZŠ. Fujda, M. - Klocová, E. - Kundt, R. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 444 pp. ISBN 978-80-210-5558-2. info
  • FUJDA, Milan, Eva KLOCOVÁ and Radek KUNDT. Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ (Identities in confrontation: Multicultural education for the primary and secondary school teachers). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 446 pp. Vydání první. ISBN 978-80-210-5558-2. Odkaz na publikaci na webu CERME info
  • Multikulturní výchova. Edited by Andrea Říčařová. Praha: Raabe, 2011, 81 stran. ISBN 9788087553183. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 199 stran. ISBN 9788024730691. URL info
  • GRENAROVÁ, Renée. Interkulturní komunikace, integrace a edukace sociálně znevýhodněných žáků cizinců z východní Evropy v Jihomoravském kraji (Intercultural communication, Integration and Education of Socially Disadvantaged Pupils Foreigners from Eastern Europe). In Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Pupils. 1st ed. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009, p. 103-114. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • GULOVÁ, Lenka. Co nám přináší multikulturní výchova? (Chat do we get from multicultural education?). In Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako specializace ve vzdělávání pedagogů? In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. (Multicultural education as major in the education of teachers? In Gulova, L. et al. Social and multicultural education in questions.). In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Vydání 1. Praha: Triton, 2006, 263 stran. ISBN 8072548662. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 211 s. ISBN 8085866722. info
Teaching methods
Presentations, discussion.
Assessment methods
Active participation, final written test.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/CJJ27