FAVBPa08 Dějiny světové kinematografie I

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
4/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Markéta Dvořáčková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:40–20:45 12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přehledový kurz poskytne znalosti potřebné k orientaci v dějinách filmu od precinematického období do roku 1945. Budeme vycházet z toho, že film vždy byl a je simultánně uměleckou formou, technologií, ekonomickým a kulturním produktem. Ve snaze porozumět tomu, jak tento systém interakcí pracuje a jak se mění v čase, vyjdeme z konceptu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové. Filmem se tedy budeme zabývat nejen jako uměním, ale zaměříme se i na širší spektrum problémů, které lze shrnout do tří základních otázek: jak se užívání filmového média měnilo a ustalovalo se v čase? Jaké podmínky vývoje filmového průmyslu - produkce, distribuce a formy promítací praxe - ovlivnily použití tohoto média? Jakým způsobem vznikaly v kinematografické praxi a v kontextu mezinárodní distribuce mezinárodní trendy, jak se konstituovaly a jaké měli důsledky? LITERATURA: povinná: Bordwell, David; Thompson, Kristin: Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 1994. doplňková: Nowell-Smith, Geoffrey (ed.): The Oxford History of World Cinema. New York: Oxford University Press, 1996; Sklar, Robert: Film. An International History of the Medium, New York: H.N. Abrams, 1993; Giannetti, Louis, Eyman Scott: Flashback. A Brief History of Film, New Yersey: Prentice-Hall, 2001; Deleuze, Gilles: Film 1. Obraz- pohyb. Praha: NFA, 2000; Sklar, Robert: Movie - Made America. A Cultural History of American Movies. New York: Vintage Books, 1974, 1994 (druhé, rozšířené vydání); Charney, Leo, Schwartz, R. Vanessa: Cinema and the Invention of Modern Life, Berkeley, London: University of California Press, 1995; Tsivian, Yuri: Early Cinema in Russia and its Cultural Reception. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. metodologie: Allen, C. Robert, Gomery, Douglas: Film History, Theory and Practice. McGraw-Hill, Inc. 1985; Gledhill, Christine; Williams Linda (eds.): Reinventing Film Studies. New York: Oxford University Press, 1997. Další literatura k jednotlivým přednáškám bude uvedena v příslušných oddílech sylabu.
Metody hodnocení
Předpokladem k ukončení kurzu je zhlédnutí dvaceti filmů uvedených jako "povinné". Ukončení proběhne formou písemného testu, v němž bude vyžadována znalost prvních tří kapitol knihy Davida Bordwella a Kristin Thompsonové Film History: An Introduction. Testové otázky mají různou, v zadání vyznačenou obtížnost (1-5 bodů). Kurz úspěšně dokončí ti, kterým se podaří dosáhnout nejméně sedmdesáti ze sta možných bodů, ti ostatní budou mít další, opět písemnou možnost. POVINNÉ FILMY: filmy bratří Lumièrů a Georgese Mélièse; Intolerance (Intolerance, D. W. Griffith, 1916); Vozka smrti (The Phantom Chariots, V. Sjőstrőm, 1921); Kabinet doktora Caligariho (Das Kabinett des dr. Caligari, R. Wiene, 1920); Upír Nosferatu (Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens, F. W. Murnau, 1922); Metropolis (Metropolis, F. Lang, 1926); Křižník Potěmkin (Broněnosec Poťomkin, S. Ejzenštejn, 1925); Muž s kinoaparátem (Čelověk s kinoaparatom, D. Vertov, 1929); Utrpení Panny Orleánské (La passion de Jeanne dArc, C. T. Dreyer, 1928)nebo Napoleon (Napoleon, A. Gance, 1927); Pod střechami Paříže (Sous les toits de Paris, R. Clair, 1930); Den začíná (Le jour se lève, M. Carné, 1939); Pravidla hry (Règle du jeu, J. Renoir, 1939); Chamtivost (Greed, Erich von Stroheim, 1924); Frigo jako Sherlock Holmes (Sherlock, Jr., 1924) nebo Zlaté opojení (The Gold Rush, Ch. Chaplin, 1925) nebo Frigo na mašině (The General, B. Keaton, 1926); Východ slunce (Sunrise, F.W. Murnau, 1927); 42. ulice (42nd Street, L. Bacon, 1933) nebo Čaroděj ze země Oz (The Wizard of Oz, V. Fleming, 1939); Kachní polévka (Duck Soup, L. McCarey, 1933) nebo Jih proti severu (Gone with the Wind, W. Fleming, 1939); Moderní doba (Modern Times, Ch. Chaplin, 1935) nebo King Kong (M. C. Cooper, E. B. Schoedsack, 1930); Přepadení, (Stagecoach J. Ford, 1939); Občan Kane (Citizen Kane, O. Welles, 1941). Z DALŠÍCH DOPORUČENÝCH FILMŮ: Fantomas (L. Feuillade,1913-1914); Zrození národa (Birth of Nation, D. W. Griffith, 1915); Kolo života (La Roue, A. Gance, 1923); Věrné srdce (Coeur fidèle, J. Epstein, 1924); Slaměný klobouk (Un chapeau de paille dItalie, R. Clair, 1927); Andaluzský pes (Un Chien Andalou, L. Buňuel, S. Dali, 1928); Zlatý věk (Lâge dor, L. Buňuel, 1930); Trojka z mravů (Zéro de conduite, J. Vigo, 1933); Matka (Mať, V. Pudovkin, 1926); Deset dní, které otřásly světem (Okťabr, S. Ejzenštejn, 1927); Země (Zemlja, O. Dovženko, 1930); Poslední štace (Der letzte Mann, F. W. Murnau, 1924); Faust (Faust, F. W. Murnau, 1926); Berlín: Symfonie velkoměsta (Berlin: Die Sinfonie Einer Gross-Stadt, W. Ruttmann, 1927); Pandořina skříňka (Die Büchse der Pandora, G. W. Pabst, 1929); Vrah mezi námi (M, F. Lang, 1930); Triumf vůle (Triumph des willens, L. Riefenstahl, 1934); Safety Last (O patro výš, H. Lloyd, USA 1923); Modrý anděl (Der Blaue Engel, J. von Sternberg, 1930); Frankenstein (J. Whale, 1931); Zjizvená tvář (Scarface, H. Hawks, 1932); Stalo se jedné noci (It Happened One Night, F. Capra 1931); Pan Smith přichází (Mr. Smith Goes to Washington, F. Capra, 1939); Čaroděj ze země Oz (The Wizard of Oz, V. Fleming, 1939); Jeho děvče Pátek (His Girl Friday, H. Hawks, 1940); Malézský sokol (The Maltese Falcon, J. Huston, 1941); Kočičí lidé (Cat People, J. Tourneur, 1942); Casablanca (Casablanca, M. Curtiz, 1943).
Další komentáře
Poznámka k periodicitě výuky: Předmět se vypisuje jednou za 3 roky, další termíny jsou: jaro 2006, jaro 2009, jaro 2012 atd.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2009, jaro 2012, jaro 2015, jaro 2018.