PSB_198 Terapeutická komunita

Filozofická fakulta
podzim 2004
Rozsah
4 hod teorie, 1 týden sebezkušenost. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jan Sobotka (přednášející), PhDr. Petra Fiľová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_042 Psychopatologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s principy a možnostmi fungování terapeutické komunity. Studenti utvoří cvičnou komunitu, ve které zažijí důležité situace a mezníky vývoje a práce TK. Zároveň, v souladu s teoretickou částí kurzu, budou mít účastníci možnost poznat postupy a strategie práce s komunitou. Předmět nabízí teoretický úvod k terapeutické komunitě jako léčebné metodě práce s různými cílovými skupinami klientů. V praktické, sebezkušenostní, části studenti sami vytvoří komunitní společenství, ověří si fungování a moc skupiny.
Osnova
  • 1. Úvod zjištění povědomí studentů a sladění témat výkladu podmínky semináře teorie + sebezkušenost Smysl, záměr semináře 2. různé cílové skupiny různé cíle muži/ženy, věk závislí na nealkoholových drogách duální diagnózy 3. pravidla klíčová / ostatní smysl pravidel pravidla jako struktura pro klienta pravidla jako nástroj terapeuta 4. hierarchie / demokracie moc v TK převzetí odpovědnosti 5. fázování, postupná zátěž, trénink odpovědnosti proč je program rozfázovaný postup do vyšší fáze odpoutání se, závěrečná fáze pobytu 6. nástroje jednotlivé poskytované služby komunitní systém režim skupinová terapie individuální terapie rodinná terapie pracovní terapie arteterapie, kreativní techniky (keramika) práce s volným časem prevence relapsu sociální práce (administrace dávek) zátěžové, zážitkové pobyty výchovná práce Cíle semináře ideální absolvent 1. zajímá se o teoretické přístupy, literaturu TK 2. zajímá se o psychoterapii 3. chápe moc společenství, tlak na změnu, 4. setkal se ve skupině se sebou a je schopen to reflektovat 5. má vlastní, argumenty podložený názor na drogovou problematiku, který je schopen diskutovat s laiky i odborníky 6. zajímá se o své vnitřní motivy k pomáhání
Literatura
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Terapeutická komunita. Vyd. 1. Praha: Academia, 1979, 121 s. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001, 285 s. ISBN 8072620967. info
  • Rotgers,F. a kol: Léčba drogových závislostí, Grada, 1999
  • Hartl,P.: Komunita občanská a komunita terapeutická, SLON, 1997
  • Rohr, H.-P.: Narcismus vnitřní žalář, Portál, 2001
  • Rohr, H.-P.: Hraniční porucha osobnosti, Portál, 2003
Metody hodnocení
Výstup zápočet - Účast v teoretické a sebezkušenostní části (cca 4 + 60 hodin) - Písemná sebereflexe fungování ve skupině (min. 1 strana A4) K ukončení předmětu bude požadována zpráva (1-2 strany) obsahující vlastní reflexi pobytu v TK.
Informace učitele
Program se skládá z teoretické a praktické, sebezkušenostní části. Teoretická část kurzu (cca 4 hodiny) osvětlí, co je terapeutická komunita, základní pojmy, cíle, jaké prostředky používá (výchova, sociální interakce/učení, psychoterapie, pracovní terapie, konfrontace, nácvik, atd.), pravidla, výhody a nevýhody TK, indikace a kontraindikace, funkce rituálů, autonomie a hierarchie, moc v komunitě, atd. V rámci pobytu v TK absolvují studenti tematické skupiny zaměřené na a) fungování skupiny (druhy skupinových sezení, formy skupinových sdělení, způsoby intervence terapeuta); b) vedení ranní a večerní komunity (vs. skupiny); c) vedení komunity jako celku. Praktická, sebezkušenostní část představuje týden strávený v prostorách TK Sejřek, utvoření cvičné komunity ze studentů, prožití jejího chodu a vývoje. Smysl, záměr semináře jak funguje komunita zevnitř: 1. krátké teoretické zázemí, 2. vlastní zkušenost se sebou ve skupině, 3. poznat, vytvořit společenství, 4. nahlédnout do kuchyně.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007.