IM012 RUR (od robota ke kyborgovi)

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Rozvrh
St 15:50–17:25 zruseno D21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška je věnována jedné z nejslavnějších her české produkce, dramatu Karla Čapka R.U.R., ROSSUMS UNIVERSAL ROBOTS(1920/1)., ve které bylo světu poprvé představeno slovo ROBOT. Zaměříme se na interpretaci textu hry, inscenační proměny dramatu a percepci hry v různých kulturních kontextech, včetně jejího účinku mimo sféru divadla (science-fiction, robotika, umělá inteligence a umělý živit). Oblouk přednášky bude veden od strojové estetiky začátku 20.století a představy „nového člověka“ k postmodernímu chápání subjektu jako sociálního konstruktu, konceptu „jiného“ a vztahu člověka a stroje v podobě metafory kyborga. Budeme chápat čapkovský robot jako vyjádření antropologické nejistoty začátku 20.stol. a všimneme si interpretačních posunů představy robota (člověka-stroje) v kulturních kontextech Evropy a Ameriky v době, která bývá často označována jako „věk stroje“. Uvidíme, že zatímco s roboty se můžeme dnes setkat v žánru science fiction, v laboratořích výzkumných pracovišť, zabývajících se studiem možností jejich konstrukce v určitém smyslu i ve fabrických halách nebo třeba na bojištích a na povrchu Měsíce, původní čapkovský robot jako groteskní obraz člověka „věku stroje“ se na začátku 21. století transformoval do obrazu kyborga.
Osnova
  • Věk stroje: Zasazení dramatu RUR do společenských, ekonomických a zejména estetických souvislostí začátku 20. století. Estetika věku stroje; strojová metafora; tzv. racionalistické umělecké směry začátku 20.století (futurismus, kubismus, konstruktivismus). R.U.R. továrna utopie: Topologická analýza hry a rozmístění postav v prostoru dramatu. Topos továrny v dobovém kontextu vrcholící průmyslové revoluce a v rámci žánru utopie. R.U.R. – hra o tom, co bylo lidstvo: rozbor formálních strategií výstavby textu dramatu. Rozvolněný dramatický tvar. Princip skleněné koule. Čapkovo divadlo světa: Věnujeme se interpretaci postav dramatu s důrazem na jejich profesní a psychologickou typovost. R.U.R. jako antická tragédie hrdinů a jako komedie záměny: Na základě formální a motivické analýzy a analýzy výstavby postav dramatu, kterým jsme se věnovali v předchozích tematických celcích, docházíme k pokusu o novou interpretaci hry RUR jako komedie záměny. R.U.R. – inspirace dobrodružnou epikou a science fiction: Lidová dobrodružná epika jako zdroj inspirace fabulační linie dramatu. Scénické interpretace R.U.R. (vizualizace robotů): Premiéra RUR v Praze v ND. RUR v USA a v Anglii. Inscenace RUR Fredericka Kieslera. R.U.R. – od modu práce k modu hry: RUR – mýtus věku stroje a rozumu – a jeho aktualizace v 2.pol. 20 století. Od robota ke kyborgovi: Proměna vztahu člověka a stroje ve 20.století.
Informace učitele
Literatura Akademický slovník cizích slov. 2000. Praha: Academia 2000. AMBROS, V. 1996. Jak si v Americe osvojili Čapka aneb ze života hmyzu a robotů v Americe. Divadelní revue, 1996, č. 4,19-23 APOSTOLOS, M. 1992. Real Robots in R.U.R. – A Choreographers Notes. In Makin, M., Toman, J. On Karel Čapek. Michigan Slavic Publications, 1992. ASIMOV, I. 1981. Já, robot. Praha: Odeon, 1981. BARTHES, R. 2002. Úvod do strukturální analýzy. In Kyloušek, P. (ed.) Znak, struktura, vyprávění. Brno: Host, 2002, 9-43. BERGSON, H. 1998. Smích: Esej o významu smíchu (Paříž 1900). In The Comic situations in Modern Theories of Drama. Oxford: Clarendon Press, 1998. BORGES, J.L. 1977.The Firts Wells. In SCHOLES, R., RABKIN, E.S. Science fiction : History-Science-Visison. New York: Oxford University Press, 1977, 24-25. BRADBROOK, B.R. 1998. Karel Čapek, In Pursiut of Truth, Tolerance and Trust. Brighton: Sussex Academic Press, 1998. BROOKS, R.A., STEIN, L.A. 1994. Building brains for bodies. Autonomous Robots 1, 1994, 7-25. ČAPEK, J. 1997. Homo Artefactus. In ČAPEK, J. Ledacos, Umělý člověk. Praha: Dauphin, 1997. ČAPEK, K. 1992. Dramata. Praha: Československý spisovatel, 1992. ______. 1966. R.U.R. Rossums Universal Robots.Ed. M.Halík. Praha: Orbis, 1966. ______. 1971. Marsyas čili Na okraji literatury. Praha: Československý spisovatel, 1971. ČAPEK, K. 1968. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Československý spisovatel, 1968. ČAPEK, K. 1984. O umění a kultuře I., Praha , 1984. __________. 1968. O slově robot. Lidové noviny 24.12.1933. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 302-303 __________. 1968. R.U.R. Prager Tagblatt 23.9. 1935. In Čapek, K.Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 303. __________. 1968. Ještě R.U.R.. Jeviště 2, 1921, č.8, 119. In Čapek K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 296-297. __________.1968. Musíme dál. Lidové noviny 18.6.1922. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 298-299. __________. 1935. O slovenské literatuře. Přítomnost r.12, č.1, 9.1.1935. In Nikolskij, S. Fantastika a satira v díle Karla Čapka. Praha: Československý spisovatel, 1978, 60. ______. 1966. Evening Standard 2.6.1924. In Čapek, K. R.U.R. Rossums Universal Robots. Halík, M. (ed.) Praha: Orbis, 1966, 105. ______. Lidové noviny 17.12.1921. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 210. ______. 1911-1912. Umělecký měsíčník I, 1911-1912, s. 82. In Matuška, A. Člověk proti zkáze. Praha: Československý spisovatel, 1963, 225. ______. 1923. Význam R.U.R. The Saturday Review, 23.7.1923. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 299-301. ______. 1966. Přítomnost, 7.2. 1929, In Čapek, K. R.U.R. Rossums Universal Robots. Ed. M.Halík. Praha: Orbis, 1966, 180. ______. 1911-1912. In Nikolskij, S. Fantastika a satira v díle Karla Čapka. Praha: Československý spisovatel, 1978,18. ___________. 1968. Autor Robotů se brání. Lidové noviny 9.6.1935. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 303-305. ___________ .1968. Interview o divadle. Lidové noviny 26.2.1933. In Čapek, K. Divadelníkem proti své vůli. Praha: Orbis, 1968, 301-302. ČAPEK, K.; ČAPEK, J. 1957. Krakonošova zahrada. Zářivé hlubiny a jiné prózy. Juvenilie. Praha: Československý spisovatel, 1957. __________. 1982. Spisy II. Ze společné tvorby. Praha: Československý spisovatel, 1982. ČAPEK, K., KREJČÍ, F.V. Červenec. Přehled XI, 1912-1913, s. 773. In NIKOLSKIJ, S. Fanastika a satira v díle Karla Čapka. Praha: Československý spisovatel, 1978, 55. ČERNÝ, F. 2000. Premiéry bratří Čapků. Praha: Hynek, 2000. CLAY,J. 1978. Modern Art. New York, Paris, Lausanne: The Vdendome Press, 1978. The Compact Edition of the Oxford English Dictionary, 1971, Oxford University Press, 1971 COTTON, B., OLIVER, R. 1994. The Cyberspace Lexicon, An Ilustrated Dictionary of terms from multimedia to virtual reality. Londýn: Phaidon Press Limited, 1994. CUDDON, J.A. 1999. The Penguin Dictionary of Literary terms and Literary Theory. New York: Penguin Books, 1999. CORBIN, J. 1996. A Czech-Slovak Frankenstein, New York Times, 8.10.1922. In Ambros, V. Jak si v Americe osvojili Čapka aneb ze života hmyzu a robotů v Americe, Divadelní revue, 1996, č. 4, 22 DELEUZE, G. 1993. Podla čoho rozpoznáme štrukturalismus. Bratislava: Archa, 1993. DVOŘÁK, A.1966. Rudé Právo 27.1.1921. In ČAPEK, K. R.U.R. Rossums Universal Robots. Ed. M.Halík. Praha: Orbis, 1966,122. EAGLE, H. 1992. Čapek and Zamiatin – Versions of Dystopia, In Makin, M., Toman, J. (ed.). On Karel Čapek. A Michigan Slavic Materials, no 34. Michigan: Michigan Slavic Publications 1992. FISCHER, J. 1921. Nová utopie (Sociálně-filosofické poznámky k RUR). Jeviště, roč. 2, 1921, 73-75. FISCHER, O. 1966. Jeviště 20.1.1921 In ČAPEK, K. RUR, Ed. M. Halík. Praha 1966: 171-17. FOUCAULT, M. 1995. Prostor, virtualita a vyloučené třetí. Přel. M.Petříček. Svět a divadlo, roč. 6, 1995, č. 6, 4-13. FREJKA, J. 1942. Smích a divadelní maska. Úvodní poznámky o vzniku typů dnešní komedie dellarte. Praha: Jos.R. Vilímek, 1942. FREUD, S. 1990. The Uncany. In The Penguin Freud Library, vol. 14. Londýn, 1990. FREYER, H. 1936. Die Politische Insel. Berlin, 1936. FUKUJAMA, F. 2002. Konec dějin. Praha: Rybka Publishers, 2002. GEBELIN, H. 1998. Alchymie – magie hmoty. Praha: Volvox Globatour, 1998. HARKINS, W.E. 1962. Karel Čapek. New York, Londýn: Columbia University Press, 1962. __________. 1991. Introduction, Brothers Capek: R.U.R. and The Inscect Play. New York: Oxford university Press, 1991. HARLAND, R. 1987. Superstrukturalism. Londýn-New York, 1987. HAVEL, I. 1980. Robotika, Úvod do studia teorie kognitivních robotů. Praha: SNTL, 1980. __________ 2000. Po nás podoba. In HAVEL, I. Dva eseje o kybernetice. Praha: CTS UK, 2000. HODROVÁ, D. a kol. 2001. …na okraji chaosu… Poetika literárního díla 20.století. Praha: Torst, 2001. _______. 1997. Poetika míst, kapitoly z literární tématologie. Praha: H & H, 1997. HOLQUIST, M. 1968. How to play Utopia: Some brief notes on the distinctiveness of utopian fiction. In Game, Play, Literature. New Haven: Yale Franche Studies Press, 1968. HOLÝ, J. :1992. Divadlo světa v hrách Karla Čapka. In Čapek, K. Dramata. Praha: Československý spisovatel, 1992, 443-465. ______. Funkce jmen postav v díle K.Čapka a V vančury. In Česká literatura, 1984, č. 5. HUNTINGTON, S.P. 2001. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/IM012