PBSNJB2 Alternative education conceptions

Faculty of Arts
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives
The discipline develops further knowledge mainly gained previously in disciplines General Education and Educational Theories. It introduces students into sources of alternative educational thinking, and into concrete and practical efforts to develop alternative school initiatives. More detailed look is taken at best known international as well as Czech-origin educational and school alternatives.
Literature
  • RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 281 s. ISBN 80-86642-17-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • RÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 167 s. ISBN 80-85866-87-0. info
  • RÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999, 63 s. ISBN 80-902193-7-3. info
  • RÝDL, Karel. Jak dosáhnout spoluzodpovědnosti žáka :daltonský plán jako výzva - metody a formy práce na 2. stupni ZŠ a na středních školách. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 45 s. ISBN 80-86106-03-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • GRECMANOVÁ, Helena and Eva URBANOVSKÁ. Waldorfská škola. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1996, 145 s. ISBN 80-85783-09-6. info
  • POL, Milan. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 165 s. ISBN 8021010975. info
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994, 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. info
  • VRÁNA, Stanislav. Základy nové školy : výsledky práce českých pokusných škol. Vyd. 1. V Brně: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946, 597 s. URL info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2006/PBSNJB2