IM054 Direction and Dramaturgy Principles A

Faculty of Arts
Autumn 2007
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
MgA. Jan Šotkovský (lecturer)
MgA. Michal Zetel (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Timetable
Tue 10:00–11:35 JAMU
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 11 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Cíle: § uvedení do problematiky dramatu a divadla § seznámení se základními principy dramatické, dramaturgické a režijní tvorby § objasnění nejdůležitějších pojmů a postupů divadelní práce § seznámení se základní problematikou tvůrčí divadelní práce Předpoklady: § základní znalosti dramatických děl a současných divadelních inscenací Obsah předmětu: § drama a divadlo jako jednání, problematika mimésis, syntetická a analytická teorie dramatického umění § jednání a situace, situace dramatická a jevištní, divadlo jako sled situací a akcí § příběh a děj, narativní povaha divadla, režie jako vyprávění příběhu § otevřené a uzavřené pojetí dramatického textu, aristotelské a epické drama § žánry dramatu a divadla § postavení a úloha dramaturgie v divadle, lessingovské pojetí dramaturgie, dramaturgie teoretická a praktická § úloha a postavení režiséra v systému divadla § režie jako „překlad“ dramatického textu do podoby divadla § divadlo interpretační, problematika analýzy a interpretace dramatického textu § autorské pojetí divadelní tvorby, problematika autorského subjektu a princip lyrické subjektivace § komponenty inscenační tvorby a jejich vzájemná provázanost § kompozice dramatu, kompoziční principy a postupy § problematika montáže, montáž horizontální a vertikální § problematika mizanscény a vizualizace § herní povaha divadla § úvod do systémů a metod herecké tvorby § styl a stylizace § metaforický princip v divadle § režijní kniha § základní etapy a postupy práce na inscenaci
Syllabus (in Czech)
  • Doporučená literatura: Aristotelés: Poetika Brecht, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958 Brook, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988 Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla, Praha 1963 Ejzenštejn, Sergej: Umenie mizanscény, Bratislava 1998 Grossman Jan: Analýzy, Praha 1991 Hořínek, Zdeněk: Drama, divadlo, divák, Brno 1991 Hyvnar, Jan: Herec v moderním divadle, Praha 1999 Kovalčuk, Josef: Znaky autorského divadla, In: Divadelní studie 1, JAMU, Brno 1991 Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987 Srba, Bořivoj: Řečí světla, Brno 2004 Vostrý, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001 Zich, Otakar: Estetika dramatických umění, Praha 1986
Assessment methods (in Czech)
Vyučovací metody: § přednáška Metody hodnocení: § zkouška Termín výuky: § úterý: 10.15 – 11.45 hod., DIFA JAMU, posluchárna č. 104 § začátek výuky: ZS – 8. 10. 2007; LS – 18. 2. 2008 Kapacita: § 80 studentů prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2007/IM054