DVHc118 Audiovizuální dokumentace českého divadla

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2. 2 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hasan Zahirović (cvičící), doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Seminář estetiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Pavel Drábek, Ph.D.
Rozvrh
Út 12:30–16:35 G03
Předpoklady
účast na semináři, 5 úkolů, ukončení: esej (min. 3000 zn.)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto semináři budou promítány jednak záznamy inscenací, dokumenty o významných osobnostech režie, scénografie, jednotlivých souborech a jejich klíčových představitelích, dále zajímavé rozhlasové inscenace, vždy doprovázeno přednáškou či jinou formou vhledu do tématu.
Osnova
  • Program semináře audiovizuální dokumentace českého divadla: Představení: Liška Bystrouška, r - J.A. Pitínský, Slovácké divadlo, 2004. Largo desolato, r - Jan Grossman, Divadlo Na zábradlí, 1990. Michelangelo Buonarroti, r - Jan Schmid, Studio Ypsilon, 1974. Lidský hlas, r – Jozef Henke, Viola, 1971. Věc Makropulos, r – Karel Pokorny, Divadlo S. K. Neumanna, 1970. Pépe, r – Boleslav Polívka, Divadlo na provázku, 1974. Král Ubu, r – Jan Grossman, Divadlo Na zábradlí, 1964. Jindřich IV. , r- Václav Hudeček, Divadlo na Vinohradech, 1967. Plukovník Pták, r – Petr Lébl, Divadlo Na zábradlí, 1998. Hospoda Na mýtince, r – Ladislav Smoljak, Divadlo Járy Cimrmana, 1997. Rozhlasové hry: Ludvík Aškenazy, Kůže, 1967 Ludvík Aškenazy, Bylo to na váš účet, 1964 Anton Pavlovič Čechov, Čarodějnice Jean Cocteau, Lidský hlas, 1992 Ostatní audioviz. záznamy ČT: Josef Svoboda - scénograf, Jan Grossman – režisér, Tennessee William - spisovatel. Hosté: jeden režisér, jeden odborník na AV dokumentace, jeden herec.
Metody hodnocení
1 hodina seminář, 1 hodina přednáška. Výstup : Zkouška 4 kr, zápočet 2 kr.
Informace učitele
Audiovizuální dokumentace divadla má četná pro i proti. Ze sféry "pro" je neoddiskutovatelný přínos dokumentu pro divadelní historii. Ze sféry "proti" je nejvýznamnější připomínkou neživost živého a proměnlivého divadelního tvaru, kdy divák nemá možnost okamžité interakce a zpětné vazby. Samozřejmě, že televizní aj. technika dokáže také zachytit hledáčkem kamery a možností uplatnění filmového střihu ty detaily, které divák v hledišti ze svého místa a úhlu pohledu vidět nemůže. Audiovizuální dokumentace má v sobě mnoho složitých otázek. Úkolem studentů bude vybrat si jakýkoliv záznam divadelní inscenace (jednou za 14 dní běží v sobotu večer na programu ČT2), rozebrat jej z hlediska divadelněvědného zkoumání - tj. snažit se zachytit herecké výkony, scénografii a její proměny, režijní uchopení a celkovou koncepci, práci s textem. Dále se studenti zaměří na otázky živosti či neživost takového tvaru a jeho diváckou percepci.Ideální by bylo vidět nejen záznam, ale navštívit také zároveň představení, z něhož je záznam pořízen. V případe záznamů starších se pak pokuste sehnat alespoň nějaký další pramen informací (program, kritiky, poznámky režiséra atd.) a zakomponujte je do své práce. Práce o rozsahu minimálně 5400 znaků mi, prosím, posílejte do do konce ledna, 2010.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/DVHc118