SJIB753X Španělští autoři literatury pro děti a mládež

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
SJI1A007X Jazykový seminář II
Se supone que los estudiantes han aprobado ambos cursos sobre la literatura espańola (i.e. SJIA012 Španělská literatura I. y Španělská literatura II).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
El curso ofrece una visión general de obras importantes escritas por autores espańoles que han marcado la evolución de la literatura infantil y juvenil en Espańa a partir del siglo XX. En las clases se prestará atención no solamente a las obras preseleccionadas desde el punto de vista literario, sino además nos dedicaremos al contexto histórico y cultural concreto en el cual sus autores las han creado.
Osnova
  • Programa: 1. Introducción (panorama general) 2. Los comienzos (padre Coloma y Saturnino Calleja) 3. El período de 1920-1930 (S. Bartolozzi, M. Abril, etc.) 4. La preguerra (E. Fortún) 5. La era de Franco ( J. Sánchez-Silva) 6. La época de la Transición: poesía y drama (Gloria Fuertes) 7. La época de la Transición: prosa ( autores consagrados M. del Amo, Juan Farias etc.) 8. C. Martín Gaite, A. María Matute. 9. Autores contemporáneos: temas de inspiración histórica (M. Fernández Pacheco, J.M. Merino, etc.) 10. Autores contemporáneos: nueva generación de autores(Care Santos,M. Casariego, etc.) 11. Adaptaciones de autores/cuentos clásicos.
Literatura
  • Cano, Isabel, Autores españoles de literatura infantil y juvenil, Publicaciones de la Asociación española de amigos del libro infantil y juvenil, Madrid, 1991.
  • ALCHAZIDU, Athena, Yolanda PÉREZ SINUSÍA a Paula GÓMEZ GONZÁLEZ. Esbozo de la historia de la literatura espaňola. AP BRNO. Brno: Anton Pasienka, 2004, 284 s. AP Brno. ISBN 80-902652-3-5. info
Výukové metody
Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou komentářů student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem. Studenti si rovněž připraví téma dle vlastní volby z nabízeného seznamu, které pak budou prezentovat v hodině.
Metody hodnocení
Para aprobar será necesario: a) leer todos los libros b)elegir uno de los temas (autor o su obra), elaborarlo por escrito de forma más detallada (dos páginas formato A4 escritas a máquina) y entregarlo en el Buzón de entregas (Odevzdávárna).
Vyučovací jazyk
Španělština
Informace učitele
Se agradecerá cualquier iniciativa por parte de los alumnos, para que el curso cumpla con los objetivos aportando no solamente información de carácter factográfico, sino además todo tipo de elementos que puedan profundizar el interés por la literatura española.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, jaro 2014.