VIKMA11 Informační průmysl

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Břetislav Šimral (přednášející)
Mgr. Petr Šmejkal (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Dušová
Rozvrh
Pá 10:00–11:35 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět problémům v informačním průmyslu ; pochopit souvislosti a zadání informačních požadavků ; provést referenční interview ; zvolit vhodné informační zdroje ; vyhledat adekvátní informace ; analyzovat data ; vhodně prezentovat výsledky ;
Osnova
  • 1) Úvod do problematiky, informační overload 2) Bibliografický software, DMS 3) Referenční interview, hodnocení a verifikace informací 4) Zprostředkování inf. služeb (legislativa) 5) Přední hráči (Google a "ti další"), metavyhledávače, utility, zajímavé SE 6) Pokročilé metody vyhledávání (tipy a triky), vizuální reprezentace 7) Neviditelný web (deep, invisible web), šedá literatura, patentové inf. 8) Competitive Intelligence (nástroje, metody a databáze pro CI) 9) Informační chování a informační audit 10) Informační zdroje pro HR, PES 11) Informační zdroje pro inf. profesionály, profesní asociace a organizace 12) Nové inf. profese (konzultanti, brokeři, CIO)
Literatura
  • Henzel, Susan. The Information Audit: a Practical Guide. Information management series, ed. G. St Clair. Munich: Saur, 2001.
  • SOKOLOWSKY, P. Informační požadavky moderního podniku. Praha: Matematicko-fyzikální fakulta UK, 1997. ISBN 80–7184–453–5.
  • Proven Strategies in Competitive Intelligence: Lessons from the Trenches John E. Prescott (Editor), Stephen H. Miller (Editor), Society of Competitive Intelligence Professionals ISBN: 978-0-471-40178-0
  • BATES, Mary Ellen. 2003. Building and running a successful research business: a guide for the independent information professional. Medford, New Jersey: Information Today, 2003. ISBN 0–910965–62–5.
  • Strategic intelligence : business intelligence, competitive intelligence, and knowledge management. Edited by Jay Liebowitz. Boca Raton, FL: Auerbach Publications, 2006, xviii, 223. ISBN 0849398681. URL info
  • FULD, Leonard M. The secret language of competitive intelligence : how to see through and stay ahead of business disruptions, distortions, rumors, and smoke screens. 1st ed. New York: Crown Business, 2006, viii, 309. ISBN 0609610899. URL info
Výukové metody
- teoretická příprava - samostudium - diskuse
Metody hodnocení
- Studenti musí být schopni sami interpretovat části výuky a vysvětlit ostatním hlavní problematiku probíraného tématu na základě samostudia zadaných textů. - Docházka minimálně 70%. - Ústní kolokvium, kde se ověří celkové porozumění problematice.
Informace učitele
http://www.portalci.cz/informacni-prum?sekce=student
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.