OJ519 Srovnávací sémantika

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mojmír Dočekal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Tomáš Hoskovec, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Čt 15:00–16:35 A42 stara
Předpoklady
Základní znalost logiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět tomu, jak rozdílné přirozené jazyky vyjadřují určité univerzální kognitivní kategorie. Student bude rozumět tomu, jak jsou obecné logické operace a kognitivní distinkce obalovány masem přirozeného jazyka.
Osnova
  • Základní okruhy: počitatelná a látková jména, interpretace nominálních frází, teorie zobecněných kvantifikátorů, sémantický parametr, druhy a jejich instance, formální sémantika čísla, neurčité nominální fráze a jejich interpretace, holé nominální fráze, sémantika pádů.
  • Probírané jazyky: slovanské jazyky, románské jazyky, čínština, germánské jazyky.
Literatura
  • Sauerland, U. (2003). A new semantics for number. In Young, R. and Zhou, Y., editors, Proceedings of SALT 13. CLC Publications, Cornell University, Ithaca, NY.
  • Dayal, V. (2004). Number marking and (in)definiteness in kind terms. Linguistics and Philosophy, 27:393-450.
  • Reference Chierchia, G. (1998). Reference to kinds across langauges. Natural Language Semantics, 6:339-405.
  • Partee, B. H. and Rooth, M. (1983). Generalized conjunction and type ambiquity. In Rainer Ba"urle, C. S. and von Stechow, A., editors, Meaning, use and the interpretation of language. Walter de Gruyter & Co.
  • Longobardi, G. (1994). Reference and proper names: A theory of n-movement in syntax and logical form. Linguistic Inquiry, 25:609-655.
  • CHIERCHIA, Gennaro a Sally MCCONNELL-GINET. Meaning and grammar : an introduction to semantics. 2nd ed. Cambridge: MIT Press, 2000, xv, 573. ISBN 026253164X. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/OJ519