DU4000a Didaktika dějin umění I

Filozofická fakulta
podzim 2011
Rozsah
2/6/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk, z.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící), prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc. (zástupce)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Předpoklady
Kurz se částečně kryje se seminářem k předmětu VV7MP_DVV1 Didaktika I, který je vyučován vždy v podzimním semestru na katedře výtvarné výchovy PdF MU Brno, garant disciplíny doc. Hana Babyrádová
studenti dějin umění mohou tento seminář navštěvovat po domluvě na mailu babyradova@ped.muni, dále mají možnost konzultace dle domluvy na tel. 733347847.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit absolventy dějin umění na případnou pedagogickou praxi a zprostředkování umění. Předmět je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy v oblasti dějin umění na středních školách, v muzejní praxi (lektorská oddělení).
Osnova
  • Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, analogie mezi výtvarnou modernou, uměním přírodních národů a spontánními projevy dětí, typologie výtvarného projevu, moderní a postmoderní výtvarná pedagogika - historie a současnost, základní a alternativní formy iniciace výtvarného projevu a výuky, osobnosti z teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, role nových médií ve výtvarné pedagogice, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, interdisciplinární a dialogický přístup k výuce dějin umění.
  • Doporučená témata závěrečné eseje nebo prezentace
  • 1. Klíčové body v historii „výchovy uměním“ a současnost výtvarné pedagogiky.
  • 2. Vybrané osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu.
  • 3. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí.
  • 4. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním.
  • 5. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole).
  • 6. Role obrazové analýzy ve výuce dějin umění (příklady).
  • 7. Dialogický přístup k výuce dějin umění na střední škole.
  • 8. Volné téma – konzultace s vyučujícím
Literatura
  • DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů : (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. ISBN 9788021045934. info
  • SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
  • Výtvarná výchova a mody její komunikace : symposium České sekce INSEA, Olomouc, [7.-9.] listopad 2002. Edited by Taťána Šteiglová. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 179 s. ISBN 8024407795. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 80-210-3029-1. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999, 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Photo by Robert Ježdík. Praha: Sarah, 1997, 219 s. ISBN 80-902267-2-8. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
Výukové metody
Diskuse v semináři.
Metody hodnocení
Zápočet.
Požadavky k zápočtu:
Esej (esej může mít formu souvislého textu nebo prezentace na CD doplněné obrazovou dokumentací) vztahující se k některému bodu osnovy předmětu. Tištěná podoba eseje graficky upravená, v závěru práce nutno uvést citovanou literaturu s patřičnými bibliografickými údaji.

Cíle a forma eseje
Rozebrat dané teoretické téma, vysvětlit navazující pojmy, uvést autory zabývající se danou tematikou, citovat úryvky z jejich děl, uvést závěr a bibliografii (rozsah eseje 10-15 stran).
K zápočtu nebo ke zkoušce je možno také alternativně vypracovat esej v rozsahu 10 - 15 stran.
Doporučená struktura eseje:
1. Název, jméno autora, obor studia, fakulta, disciplina.
2. Osnova textu.
3. Text, citace uvedené dle patřičné normy.
4. Závěr 5. Obrazová dokumentace 6. Bibliografické údaje Literatura – seznam použitých zdrojů včetně elektronických, zpracovat dle norem ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 Formátování: Písmo běžného textu: Times New Roman, písmo nadpisů: Arial, stupeň písma běžného textu: max. 12, řádkování: 1. Číslovat stránky. Tabulky: Titulky s číslem a názvem tabulky umisťovat nad tabulku. Např. Tabulka 1: Přehled... Na každou tabulku odkaz v textu. Obrázky a grafy: Titulky s číslem a názvem obrázku umisťovat pod obrázek. Např. Obrázek 1: Graf vývoje.... Na každý obrázek/graf odkaz v textu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.