KSCB032 The Chinese Language Cyberspace: Civic Engagement and National Endeavors in a Cross-Strait Comparison

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Prof. Jens Damm (přednášející), Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Táňa Dluhošová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Seminář čínských studií – Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Táňa Dluhošová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12. 11. 12:30–15:45 Zahraniční oddělení, Út 13. 11. 12:30–15:45 Zahraniční oddělení, St 14. 11. 12:30–15:45 Zahraniční oddělení, Čt 15. 11. 12:30–15:45 Zahraniční oddělení, Pá 16. 11. 9:10–12:25 Zahraniční oddělení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen porozumět různým formám komunit v kyberprostoru, které v poslední době napomohly formovat politické, společenské a kulturní změny ve Východní Asii, zejména v Čínské lidové republice a na Taiwanu.

Student bude schopen vysvětlit fenomén komunit v kyberprostoru, které přesahují hranice států a manifestují jak narůstající občanskou angažovanost a tak i nacionalizmus. Tyto komunity představují marginalizované skupiny, ale i uživatele vyhledávající zábavu.

Student získá základní znalost o dějinách Internetu ve vybraných oblastech, kterou dále bude aplikovat na sérii případových studií zabývajících se vlivem těchto komunit na vztah mezi ČLR a Taiwanem.
Osnova
  • 1. Za hranicemi Číny a Taiwanu: čínské oblasti a sinofonní svět
  • 2. Internet a kybernetické komunity: Přehled
  • 3. Jak internet změnil(čínský) svět?
  • 4. Případové studie I: kebernetické komunity na Taiwanu a přes taiwanskou úžinu
  • 5. Případové studie II: nacionalizmus a kybernetická válka
Literatura
  • Shu-mei Shih, “The Concept of the Sinophone,” PMLA, Volume 126, Number 3, May 2011, pp. 709-718.
  • Zheng, Yongnian (2008), Technological Empowerment: the Internet, State, and Society in China, Stanford, Calif.: Stanford University Press (Chapter 2 and 3).
  • Chan, Brenda (2010), “The Internet and New Chinese Migrants,” in Alonso, Andoni and Pedro J. Oiarzabal (Eds.), Diasporas in the New Media Age: Identity, Politics, and Community, 225-241. (Chan 2005, 2006)
  • Sun, Helen (2010), Internet Policy in China: a Field Study of Internet Cafés, Lanham, Md.: Lexington Books (Chapter 6: Internet Cafes and Their Environment, Chapter 7: Net Bar Visitors and Their Reaction to Regulation and Chapter 8: Net Bar Owners and Th
  • Qiu, Jack Linchuan (2009), Working-Class Network Society: Communication Technology and the Information Have-Less in Urban China, Cambridge, Mass.: MIT Press (Part II: The People of Have-Less).
  • Jens Damm, “The Cross-Strait Perception of the Taiwanese in Cyberspace,” in: Journal of Cyber Culture and Information Society 資訊社會研究 21, 2012: pp. 52-85).
  • Jens Damm, “Cybercommunities,” unpublished (Berkshire Handbook of the Internet in China)
  • Hung, Chin-fu (2011), The Politics of Electronic Social Capital and Public Sphere in Chinese Lala Community: Implications for Civil Society, in: International Journal of China Studies, 2, 2, 396-388.
  • Wu, Xu (2007), Chinese Cyber Nationalism: Evolution, Characteristics, and Implications, Lanham: Lexington Books.
  • Schubert, Gunter (2010), “Cross-Strait Integration – A New Research Focus in the Taiwan Studies Field,” in: Journal of Current Chinese Affairs, 39, 1, pp. 3-10.
  • Harding, Harry (1995), “The Concept of ‘Greater China’: Themes, Variations and Reservations,” in Shambaugh, David L. (Ed.), Greater China: the Next Superpower?, pp.8-34.
  • Chan, Brenda (2006), “Virtual Communities and Chinese National Identity,” in: Journal of Chinese Overseas, 2, 1, 1-32
  • Yang, Guobin (2009), The Power of the Internet in China: Citizen Activism Online, New York: Columbia University Press (Chapter 2 and 3).
  • Huang, Shu-ling (2010),” Re-mediating Identities in the Imagined Homeland: Taiwanese Migrants in China.” PhD, Philip Merrill College of Journalism, Maryland (Chapter 5: Re-negotiating Taiwanese Identity through Chinese News).
  • FAIRBANK, John King. Dějiny Číny. Praha: Lidové noviny, 1998, 656 s. ISBN 80-7106-249-9. info
Výukové metody
Hodiny jsou koncipovány jako kombinace přednášky a studentských referátů na vybraná témata (10-15 min), která vhodně korespondují se zamýšlenými výstupu z učení. Studenti budou pracovat s vybranými texty. Každá prezentace bude trvat 10min. (1 student), 15min. (2 studenti), 20 min. (3 studenti). Do prezentace se však musí zapojit všichni ve skupině a musí být zřejmé, kdo připravil kterou část.
Metody hodnocení
Docházka
Krátký referát na vybrané téma (10-20 min.), kde student prokáže schopnost pracovat se sekundární literaturou a vhodně prezentovat vědecký problém. Prezentace budou připraveny skupinami po třech studentech; do prezentace se však musí zapojit všichni a musí být zřejmé, kdo připravil kterou část. 10 min. prezentace je pro individuální prezentaci, skupina o dvou studentech bude mít min. 15 min. a tři studenti 20 min.
Aktivní účast na hodinách
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/KSCB032