AJ22095 Analýza diskurzu pohádek

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 3 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:10–15:45 G31
Předpoklady
The course is designed as a linguistic seminar in which students learn about the genre of fairy tales from multidisciplinary perspectives. The main interest is in the linguistic analysis. Students analyze a number of stories from the point of view of linguistic stylistics, pragmatics, social semiotics and discourse analysis. Students learn about the history of the genre and the theories of narratology, esp. narrative structures and focalization. Besides, the texts are also analyzed from the point of view of gender studies, namely the gender stereotypes, gender boundaries and their violation esp. in modern fairy tales. The teaching method is a discursive analysis of fairy-tale stories, both published and feature movies.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1.At the end of the course, students will be able to analyze stylistic, pragmatic and semiotic aspects found in folktale stories. They will be also able to distinguish a number of narrative structures and the point of view of the story-tellers and the characters’ as well as to distinguish gender stereotypes coded in folktales;
2.The course will help students to think critically and to improve their analytical thinking. The students will be also able to apply their knowledge and theories of linguistic, literary and gender studies.
Osnova
  • 1. Course introduction: guidelines, methodology and assignments
  • 2. Genre history and development
  • 3. Narrative strategies
  • 4. Spatial and temporal structure
  • 5. Point of view
  • 6. Semiotic analysis
  • 7. Verbal and Visual modality
  • 8. Speech acts and pragmatic principles
  • 9. Intertextuality
  • 10. Gender stereotypes
Literatura
  • Telling children's stories : narrative theory and children's literature. Edited by Mike Cadden. Lincoln: University of Nebraska Press, 2010, xxv, 317. ISBN 9780803215689. info
  • BETTELHEIM, Bruno. The uses of enchantment : the meaning and importance of fairy tales. Vintage Books ed. New York: Vintage Books, 2010, 328, xi. ISBN 9780307739636. info
  • LEWIS, David. Reading contemporary picturebooks : picturing text. 1st pub. London: Routledge, 2001, xvi, 184. ISBN 0415208866. info
Výukové metody
Students’ presentations – theoretical approach
Practical analysis – study and discussion over a given title/story
Metody hodnocení
Course attendance + final essay
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2019.