FF:PSMB009 Taneční terapie - Informace o předmětu
PSMB009 Taneční terapie
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- So 3. 11. 8:00–17:40 N21, So 10. 11. 8:00–17:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Zážitkově orientovaný kurs, který představuje několik proudů soudobé taneční terapie jako součást psychoterapie zaměřené na tělo a arteterapie. Rozlišuje terapeutický tanec (primitivní expresi, symbolickou taneční terapii) a tanečně pohybovou psychoterapii. Odkazuje i na další formy využití tance v psychoterapii, např. kubánský psychobalet. Příbuznost s jinými směry psychoterapie zaměřené na tělo prozrazuje zařazení kontaktních relaxací a improvizací, masáží a celkové zaměření na prohloubení kontaktu s vlastním tělem a posílení pozitivního sebepřijetí.
- Výstupy z učení
- Studenti se seznámí s taneční terapií jako jednou z forem psychoterapie, která využívá výrazový pohyb k dosažení fyzické i psychické integrace jedince. Na základě osobních prožitků si
- vyzkoušejí techniky vycházející z několika proudů soudobé taneční terapie;
- prohloubí si povědomí o základních principech, metodách, cílech, účinných terapeutických faktorech a vůdčích osobnostech jednotlivých tanečně terapeutických směrů;
- budou mít možnost nastudovat ukázky praktického využití technik díky videonahrávkám ve studijních materiálech. - Osnova
- 1. Vznik a vývoj taneční terapie v USA a v Evropě, taneční terapie a terapeutický tanec
- 2. Skupinové lidové tance různých národů a jejich význam pro duševní zdraví, sociální funkce tance
- 3. Primitivní exprese(F. Schott-Billmann)
- 4. Symbolická taneční terapie L. Sheleen, tančené archetypy
- 5. Americká taneční terapie (M. Berger), tanečně pohybová terapie založená na Labanově analýze pohybu
- 6. Kubánský psychobalet (D. Cruzová)
- 7. Sebepojetí se zaměřením na vztah k vlastnímu tělu, kontaktní improvizace a relaxace
- Literatura
- DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem : role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 184 stran. ISBN 9788024737119. URL info
- PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
- Zedková, I. Tanečně pohybová terapie. Teorie a praxe. UP Olomouc, 2012.
- CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 203 s. ISBN 807254554X. info
- ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 119 stran. ISBN 8072545477. info
- Schott-Billmann, F.: Quand la danse guerit. La recherche en danse, Paris 1994.
- Payne, H.: Dance Movement Therapy: theory and practice. Tavistock/Routledge 1992.
- Cruzová, D.: Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými dětmi na Kubě. Čs. psychologie č. 1, Praha 1985.
- Graffová, CH.: Koncentrativní pohybová terapie. Albert, Boskovice, 1999.
- Hochgerner, M., Pokorny, V.: Koncentratívna pohybová terapia (KPT) v teórii a praxi. F, Trenčín, 2003.
- Výukové metody
- Výuka je rozdělena do dvou celodenních bloků a probíhá v tělocvičně MU. V rámci domácí přípravy studenti plní zadaný úkol.
- Metody hodnocení
- Pro udělení kolokvia je vyžadována účast v obou blocích a vypracování domácího úkolu na zadané téma.
- Informace učitele
- Taneční terapie je vyučována ve dvou blocích o sobotách. Vezměte si s sebou sportovní oblečení na převlečení, cvičky nebo sportovní obuv vhodnou do tělocvičny, teplé ponožky a mikinu nebo svetr. Nezapomeňte na dostatek tekutin. S hodinovou pauzou na oběd počítám. Ve studijních materiálech předmětu jsou vložena výuková videa vzniklá za podpory OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PSMB009