FF:ISKM73 Commons and P2P - Course Information
ISKM73 Commons, P2P a digital identity
Faculty of ArtsAutumn 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Bc. et Bc. MgA. Jakub Lanc (lecturer)
Mgr. Roman Sellner Novotný (lecturer)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alice Lukavská
Supplier department: Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts - Timetable
- each odd Tuesday 9:00–11:40 B2.22
- Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(N)
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- - Přiblížit aktuální socioekonomické trendy související s nástupem platformové ekonomiky.
- Zmapovat klíčové souvislosti s problematikou “osobních dat” a digitální identity.
- Přiblížit možnou roli “commons-based” přístupů ve snahách směřovat ke zdravějším řešením.
- Ukázat jejich relevanci pro designové uvažování.
- Podnítit schopnost uvažovat v těchto kategoriích a zájem aktivně experimentovat s jejich aplikací. - Learning outcomes (in Czech)
- - Schopnost uvažovat o osobních datech a digitální identitě v rámci širších socioekonomických souvislostí a trendů.
- Porozumění základům technologické architektury související s různými formami digitální identity.
- Schopnost kriticky reflektovat možné přínosy a rizika, souvisejících s digitalizací a schopnost tato rizika zohlednit a komunikovat.
- Schopnost aplikovat “commons-based” koncepty v rámci designového myšlení. - Syllabus (in Czech)
- Výuka ve formě přednáškových vstupů a praktických workshopů bude zaměřena a) na prozkoumání socioekonomických souvislostí digitálních infrastruktur, vynořujících se s rozvojem platformové ekonomiky a dalších variací “sdílených ekonomik” a b) přiblížení tzv. “commons based” modelů, které nesou příslib zdravějších, emancipovanějších forem spolupráce a přístupů k nakládání s osobními daty. Předmět zahájíme přehledem a mapováním současných technologických a ekonomických trendů, na jejichž pozadí vyvstávají palčivé otázky, týkající se soukromí, digitální identity a dat. Klíčovým motivem bude trojúhelník tenze mezi ochranou soukromí, bezpečností a ekonomickými zájmy. Dotkneme se některých aktuálně ožehavých témat (kapitalismus dohledu, etika obchodování s daty, centralizace digitální identity apod.), a přiblížíme si východiska a technologie nastupujícího trendu decentralizace (Web3.0, blockchain a další) včetně možných negativních externalit.
- Druhá část předmětu se již zaměří na alternativní přístupy a možná řešení, předcházející či minimalizující nastíněné problémy. Zkoumání situujeme do socio-ekonomického rámce tzv. “P2P commons transition” koncepce, kterou rozpracovává (Bauwens, 2019). Odkazovat se budeme ale i na další související přístupy, jako jsou např. Sharing Cities (Shareable, 2018). V těchto intencích se pak znovu zaměříme na otázky, týkající se problematiky osobních dat, důvěry a digitální identity. Dotkneme se konceptů jako je svrchovaná digitální identita (Self-Sovereign Identity, SSI), generativní digitální identita (Generative Identity), interpersonální data, data commons, sítě důvěry (Webs of Trust, WoT) a dalších. V rámci praktické části rozpracujeme i možné dystopické scénáře adopce těchto technologií a cesty k jejich prevenci. Pro integraci nabytých znalostí předmět zakončíme rozborem konkrétních existujících příkladů a řešení a s využitím designového přístupu rozpracujeme prvotní odpovědi na otázku “Co konkrétně můžeme začít dělat?”.
- 1. Úvod do kurzu. “Epistemické podloží” - prozkoumání implicitních modelů, koncepcí a metafor, souvisejících s klíčovými tématy (data, identita, důvěra). Analytický rámec Promise Theory (Burgess). “Data jako ____?” - Výhody a nevýhody různých pojetí fenoménu dat: Data jako: majetek (property) / práce (labor) / reputace (reputation) / veřejný statek (public goods) / commons.
- 2. Socioekonomické kulisy. Nástup platformových ekonomik a různých podob “sdílených ekonomik” (nová datová ekonomika, reputační ekonomika, ekonomika důvěry atp.). Související problémy a externality. Kapitalismus dohledu (surveillance capitalism). Tomorrow 3.0 (Munger).
- 3. Úvod do commons. Počátky - výzkum Elinor Ostrom. P2P commons transition (Bauwens). Platform cooperativism (Schneider, Scholz). Sovereign Accountable Commons (Brock).
- 4. Sharing Cities iniciativa a commons přístupy. Odezvy ze strany měst. Deklarace Sharing Cities. Problematika přístupu k datům. Etické otázky. Data commons. DECODE iniciativa.
- 5. Digitální identita. “Internetu chybí vrstva identity!” Krátký exkurz do vývoje standardů identifikace / autentizace na internetu. Příchod Self-Sovereign identity - nové W3C standardy (Verifiable Credentials, Decentralized Identifiers). Co to znamená pro osobní data a naši digitální stopu? “Data as property” - užitečný pohled, nebo krok k dystopii? Jak souvisí blockchain s decentralizovanou digitální identitou?
- 6. Decentralizace, blockchain a Web 3.0. Historický exkurz: Bitcoin jako první implementace blockchain technologie, ideologie vzniku. Gartner křivka adopce. Technologické základy. Přínosy blockchainu - co je hype a v jakých kontextech může mít smysl se jím zabývat. Ehtereum a Smart Contract koncept. Přísliby, bubliny a plané naděje. Dystopické otazníky. Data a AI, “compute to data” modely.
- 7. Cyber-physical commons a P2P alternativy. “Tokenomics” výzkum na univerzitě ve Vídni. Commons Stack. “Tokenizovat všechno!” - noční můra nebo cesta k soběstačnosti? Holochain. Mutual-credit systémy. Jak to souvisí s daty a identitou?
- 8. Co s tím prakticky? Rozbor konkrétních příkladů. Designový pohled: co konkrétně můžeme začít dělat?
- 9. Závěrečné setkání, zhodnocení, prezentace nápadů a návrhů a další postup.
- Teaching methods (in Czech)
- Výuka ve formě přednáškových vstupů a praktických workshopů. Setkání budou založená na praktických příkladech, úzkém provázání teorie a praxe a online vstupech odborníků na konkrétní dílčí témata.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2020/ISKM73