FF:PGK32B59 Environmental education - Course Information
PGK32B59 Environmental education
Faculty of ArtsAutumn 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Michal Medek (lecturer)
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 16. 10. 8:00–9:40 D41
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Education (programme FF, B-PD)
- Course objectives
- Students will understand current situation in the field of environmental education in the Czech Republic. The course is focused on aims, methods and institutional framework of environmental education (EE), not on concrete environmental topics.
The course consists of 5 teaching blocks and individual study.
After completing the course, students will have an insight to different methods of environmental education and overview of the environmental education provision in the Czech Republic. - Syllabus
- 1.
14.10.2020 Úvod, věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek - Cíle: studenti se seznámí s průběhem a kontextem kurzu, studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se zakotvením EV ve formálním vzdělávání.
Před výukou:
1. Materiál k přečtení před online výukou: http://www.ekopsychologie.cz/soubory/evyvoj.pdf
2. Úkol: zjistěte, jaké postavení má environmentální výchova v nejrozšířenějších rámcových vzdělávacích programech – RVP ZV (https://www.msmt.cz/file/43792/) a RVP GV (http://www.nuv.cz/file/159). Srovnejte pojetí uvedené v RVP s DOV = alternativní a možná podoba průřezových témat, stačí se věnovat buď základnímu vzdělávání, nebo gymnaziálnímu vzdělávání. Dokumenty jsou k dispozic na http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.
Přednáška:
• Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem,
• EV pro různé věkové skupiny
• EV ve formálním vzdělávání
Seminář: Diskuse o případových studiích: • Lesní školky, • Ozónový program
Doporučená literatura:
Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/ 2. Samostatné studium online materiálů
• Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
• Senzitivita, dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
• Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
• Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
• Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/ - Doporučená literatura: Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
- 1.
- Literature
- ČINČERA, Jan, Kateřina JANČAŘÍKOVÁ, Tomáš MATĚJČEK, Petra ŠIMONOVÁ, Jan BARTOŠ, Miroslav LUPAČ and Lenka BROUKALOVÁ. Environmentální výchova z pohledu učitelů (Environmental education from the teachers' perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 207 pp. ISBN 978-80-210-8439-1. info
- ANDREOTTI, Vanessa, Vladimír BURJAN, Jan ČINČERA, Zuzana GALLAYOVÁ, Juraj HIPŠ, Mikuláš HUBA, Fumiyo KAGAWA, Jan KRAJHANZL, Zuzana LABAŠOVÁ, Aleš MÁCHAL, Richard MEDAL, Miroslava PILÁRIKOVÁ and David SELBY. Environmentálna výchova v súvislostiach. 1. vydanie. Zvolen: Technická univerzita vo Zvolene, 2015, 267 stran. ISBN 9788022827942. info
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie (Environmental education: effective strategies). 1st ed. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 pp. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
- PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- Teaching methods
- online lecture + individual study
- Assessment methods
- The final assessment is based on the number of credits they achieved fulfilling the course tasks.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2020/PGK32B59