PSDDS1 Doktorský seminář I

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit předchozí znalosti a dovednosti studenta samostatně připravit a realizovat výzkumný projekt v kontextu současných přístupů označovaných jako psychologie založená na důkazech (evidence-based psychology).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu studenti získají znalosti o psychologii založené na důkazech a obecně o principech postupů založených na důkazech a jejich zakladatelích (A. L. Cochrane, D. M. Eddy, D. L. Sackett, R. B. Haynes). Studenti budou schopni efektivně pracovat s informačními zdroji, volit adekvátní literární prameny a kriticky je hodnotit a syntetizovat získané poznatky do odborného textu; získají hlubší základy vědeckého poznávání a dokazování zahrnující metodologickou kulturu, význam sociálně-kulturního kontextu a problémy tzv. skryté selektivity publikovaných studií; osvojí si meta-dovednosti nezbytné pro přípravu a vedení výzkumných projektů včetně kritického zhodnocení vědeckých důkazů, formulace v teorii zakotvených hypotéz a plánování ideového i technického plánu různých typů výzkumu.
Osnova
  • Postupy založené na důkazech. Psychologie založená na důkazech. Práce s informačními zdroji. Poznávání a dokazování. Plánování výzkumných projektů.
Literatura
    povinná literatura
  • Mareš, J., Kebza, V.: Psychologie založená na důkazech. Československá psychologie, 56, 2012, 178-193.
  • EFPA Optimal Standards for Professional Training in Psychology, 1990. [http://www.efpa.eu/professional-development/optimal-standards-for-professional-training-in-psychology]
  • APA Presidential task force on evidence-based practice: evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 2006, 271285.
  • JAMA: Evidence-based medicine: A new approach to teaching the practice of medicine. Journal of the American Medical Association, 268, 1992, 2420-2425.
  • Původní výzkumná studie dle výběru studenta.
    doporučená literatura
  • Cochrane, A. L.: effectiveness and efficiency: random reflections on health services. London, Nuffield Provincial Hospitals Trust, 1972.
  • Eddy, D. M.: evidence-based medicine: a unified approach. Health affairs (Project Hope), 24, 2005, 9-17.
  • Sackett, D. L., Straus, S. E., Richardson, W. S. et al.: Evidence-based medicine: How to practise and teach EBM. Edinburgh, Churchill Livingstone, 2000.
Výukové metody
Přednáška, diskuse, rozbor výzkumných projektů.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu je 80% aktivní účast studenta na semináři a kritické zhodnocení původní empirické studie dle vlastního výběru v rozsahu min. 3 normostran.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: každý měsíc.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.