XS140 Foundations of Psychology

Faculty of Science
Spring 2012
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s) (fasci plus compl plus > 4). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr.
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Education
Timetable
Mon 8:00–9:50 A,01026
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 35 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními poznatky a teoriemi z obecné psychologie, psychologie osobnosti, psycchologie ontogenetické a sociální psychologie. Výběr učiva je orientován na pedagogickou praxi.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Psychologie, její vymezení, koncepce, metodologie a metody a vztah k dalším vědám. Chování a prožívání. Asocianismus. Fyziologie VNČ. Hlubinná psychologie. Behaviorismus. Gestaltpsychologie.
  • 2. Základní psychologické kategorie (psychika, vědomí, osobnost, kognice) a současný stav psychologických věd. Humanistická psychologie. Kognitivní psychologie.
  • 3. Osobnost jako východisko aplikace psychologie. Struktura a dynamika osobnosti. Vlastnosti osobnosti. Typologické koncepce.
  • 4. Schopnosti, inteligence, učení a paměť. Měření inteligence. Poruchy inteligence. Inteligence a kreativita. Emoce, motivace. Zájmy, hodnoty. Temperament, vůle, pozornost.
  • 5. Kognitivní procesy (percepce, představivost, fantazie, myšlení, řeč).
  • 6. Ontogeneze psychiky člověka, zákonitosti, periodizace vývoje, etapy. Teorie psychického vývoje.
  • 7. Charakteristika základních období lidského života I. (od prenatálního období do začátku adolescence).
  • 8. Charakteristika základních období lidského života II. (od adolescence do stáří).
  • 9. Zvláštnosti a kritické momenty jednotlivých vývojových období ve vztahu k výchově a vzdělávání.
  • 10. Setkání jedince s kulturou; problém determinace sociálního chování, předmět a objekt sociální psychologie; možnosti aplikace sociálně-psychologických poznatků.
  • 11. Socializace a humanizace; mechanizmy socializace; sociální učení. Edukace, vedení, péče, řízení, terapie – sociokulturní kontexty. Konstrukce sociálního světa a interpersonální poznávání ; Problém seberealizace v kontextu sociálního prostředí.
  • 12. Sociální chování. Interakce. Prosociální chování. Sociální rysy a dovednosti . Postoje.
  • 13. Psychologie skupinového života . Vlivy skupinového kontextu na výkon a dotváření sociálních rysů, vlastností a dovedností. Rizika skupinového života. Skupina (struktura a dynamika; možnosti diagnostiky vlastností skupiny a skupinového dění); skupina a tým.
Literature
  • ŘÍČAN, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. 2. dopl. vyd. Praha: Portál, 2008, 294 s. ISBN 9788073674069. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2011 - only for the accreditation, spring 2012 - acreditation, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2012/XS140