PřF:C8155 Funkční biochemie II - signal. - Informace o předmětu
C8155 Funkční biochemie II - signální dráhy
Přírodovědecká fakultajaro 2016
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Stanislav Pavelka, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Stanislav Pavelka, CSc.
Ústav biochemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Stanislav Pavelka, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav biochemie – Chemická sekce – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Po 9:00–10:50 C05/114
- Předpoklady
- Lze zapsat ve 4.,6.,8. semestru
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Při týdenní výuce min. 8 posluchačů, při blokové bez omezení - Mateřské obory/plány
- Analytická biochemie (program PřF, N-BCH)
- Aplikovaná biochemie (program PřF, B-AB)
- Biochemie (program PřF, B-BCH)
- Biochemie (program PřF, D-BCH4)
- Biochemie (program PřF, M-CH)
- Biochemie (program PřF, N-BCH)
- Biologie (program PřF, B-BI)
- Biologie (program PřF, N-BI)
- Biomolekulární chemie (program PřF, D-BCH4)
- Biomolekulární chemie (program PřF, N-BCH)
- Lékařská biologie (program LF, D-LB4)
- Lékařská chemie a biochemie (program LF, D-LC4)
- Molekulární a buněčná biologie (program PřF, D-BI4)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-BI)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, B-EXB)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, M-BI)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-BI)
- Molekulární biologie a genetika (program PřF, N-EXB)
- Obecná biologie (program PřF, B-BI)
- Obecná biologie (program PřF, N-BI)
- Speciální biologie (program PřF, B-EXB)
- Speciální biologie (program PřF, N-EXB)
- Všeobecné lékařství (program LF, M-VL) (2)
- Cíle předmětu
- Funkční biochemie II - signální dráhy. Navazující přednáškový kurz o funkční biochemii a patobiochemii, určený zejména pro studenty magisterského (ale i doktorského) a bakalářského studia biochemie a molekulární biologie a rovněž obecné biologie, chemie a všeobecného lékařství.
Výstupy učení:
Při ukončení kurzu by studenti měli být schopni:
- popsat a vysvětlit základní biochemické regulační mechanismy na molekulární úrovni;
- vysvětlit podstatu hlavních typů signálních drah vyskytujících se u živočišných buněk;
- analyzovat signální mechanismy uplatňující se při vnitrobuněčných a mezibuněčných komunikacích;
- prezentovat nové poznatky o biomedicínských aspektech biochemie. - Osnova
- 1. Typy signálních molekul a mezibuněčných signalizací u eukaryot. (Hormony, růstové faktory, neurotransmitery, cytokiny. Endokrinní, neurokrinní, parakrinní a autokrinní komunikacece). 2. Rozdělení hormonů podle typu receptorů a mechanismu účinku. (Hierarchické uspořádání endokrinního systému. Zpětnovazebná regulace sekrece hormonů). 3. Metabolismus hormonů a základní experimentální metody při studiu jejich účinku. (Biosyntéza peptidových a bílkovinných hormonů. Biosyntéza hormonů štítné žlázy a jejich metabolické přeměny ve tkáních). 4. Mechanismy přenosu signálu zprostředkované receptory v plasmatické membráně. (Základní typy receptorů, efektorů, druhých poslů a proteinových kinas. Zesilovací funkce kaskády receptor-efektor-druhý posel-protein kinasa). 5. Heterotrimerní G-proteiny a jejich funkce. (Mechanismus transdukce signálu zprostředkované G-proteiny. Základní typy G-proteinů, alfa-, beta- a gama-podjednotek. Mechanismus účinku cholera toxinu a pertussis toxinu. Užití nehydrolyzovatelných analogů GTP při studiu funkce G-proteinů). 6. Nejdůležitější signální dráhy iniciované interakcí extracelulárních ligandů s receptory spřaženými s G-proteiny. (Adenylylcyklasová kaskáda a mechanismus aktivace protein kinasy A. Fosfatidylinositolová kaskáda a aktivace protein kinasy C). 7. Úloha intracelulárního vápníku a kalmodulinu při přenosu signálu. (Inositoltrisfosfátové a ryanodinové receptory. Signální role cADP-ribosy. Mechanismy vápníkem indukovaného uvolňování vápníku). 8. Další signální dráhy - guanylylcyklasy a NO syntasy. 9. Receptorové tyrosin-specifické kinasy (RTK) a MAP kinasová kaskáda.(Mechanismus působení receptorů pro růstové faktory. Src a další cytosolové tyrosin-specifické kinasy. SH2 a SH3 vazebné domény. MAP kinasová kaskáda). 10. Signalizace zprostředkované intracelulárními receptory. (Mechanismus účinku steroidních a thyroidálních hormonů). 11. Super-rodina GTPas a jejich buněčné funkce. (GTPasový cyklus, GNRF a GAP proteiny. Srovnání mechanismu působení elongačního faktoru EF-Tu a heterotrimerních G-proteinů. Protein Ras a produkty dalších proto-onkogenů). 12. Adaptace cílových buněk - desensitizace receptorů. "Receptorové nemoci" - choroby spojené s poruchami přenosu signálu. 13. Konvergence, divergence a "crosstalk" různých signálních drah. 14. Interakce různých signálních drah při regulaci komplexních fyziologických dějů.
- Literatura
- povinná literatura
- Ca. 200 blan k dispozici u přednášejícího.
- doporučená literatura
- KRAUSS, Gerhard. Biochemistry of Signal Transduction and Regulation. 4th enlarged ed. Weinheim: WILEY-VCH Verlag GmbH, 2008, 626 s. ISBN 978-3-527-31397-6. info
- neurčeno
- Biochemistry. Edited by Donald Voet - Judith G. Voet. 3rd ed. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2004, xv, 1591 s. ISBN 0-471-41761-0. info
- BERG, J.M., J.L. TYMOCZKO a L. STRYER. Biochemistry. 5th. New York: W.H. Freeman and Company, 2002, 974 s. ISBN 0-7167-4684-0. info
- NELSON, D.L. a M.M. COX. Lehninger Principles of Biochemistry. 3rd. New York: Worth Publishers, 2000, 1152 s. ISBN 1-57259-153-6. info
- GARRETT, R.H. a C.M. GRISHAM. Biochemistry, 2nd ed. Fort Worth, Orlando: Saunders College Publ., 1999, 1127 s. info
- Výukové metody
- Série přednášek
- Metody hodnocení
- Přednášky bohatě dokumentované schématy, vzorci a obrázky, které jsou studentům poskytnuty k okopírování. Závěrečná ústní zkouška, k dispozici 40 specifikovaných otázek.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2016/C8155