PřF:E4000 ŽP&Z IV - Socio ekon kontext - Informace o předmětu
E4000 ŽP & zdraví IV - Sociální, ekonomický a politický kontext
Přírodovědecká fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Galčanová Batista, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Habáň (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
RNDr. Jiří Jakl (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Ing. Petr Jelínek, Ph.D. (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Antonín Krása (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Eliška Sychrová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Urbanová (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Čt 15:00–16:50 D29/252-RCX1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Životní prostředí a zdraví (program PřF, B-ZPZ)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty, které přináší problémy ŽP na společenské a ekonomické úrovni. Cílem je také umožnit širší pochopení společenských, politických, ekonomických a psychologických kořenů environmentální krize.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- chápat společenské, ekonomické a politické souvislosti environmentálních otázek
- vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. psychologie, sociologie, právo, etika atd.
- diskutovat roli a potenciál společenskovědních oborů při řešení environmentálních problémů - Osnova
- 1. Představení koncepce semináře, jednotlivá témata a jejich návaznost.
- Udržitelný rozvoj – princip konceptu, stručná historie, souvislosti sociálního, ekonomického a politického rozměru (M. Bittner)
- 2. Environmentální etika – proč je vztah člověk-příroda problematický a jak by se měl tento vztah změnit? (B. Binka, FSS, MU)
- 3. Environmentální problémy a životní způsob jednotlivců (Lucie Galčanová Batista, FSS, MU)
- 4. Výchova k respektu k přírodě a ke zdraví - Skaut (E. Sychrová, RECETOX, MU)
- 5. Právně-komunikační aspekty env. problémů (P. Urbanová, Frank Bold Advokáti)
- 6. Psychologie, příroda a životní prostředí (J. Krajhanzl, FSS, MU)
- 7. Ekologická ekonomie - úvod do biofyzikální stránky ekonomických procesů (E. Fraňková, FSS, MU)
- 8. LETS a další ekonomické alternativy (i na Jižní Moravě) (P. Jelínek, MENDELU)
- 9. Role NGO při tvorbě environmentální politiky (J. Jakl, ekologická platforma Zvonečník)
- 10. Národní síť zdravých měst (P. Švec, NSZM ČR)
- 11. Vyhlašování CHKO v souvislostech (A. Krása, CHKO MK)
- 12. Zdravotní a environmentální projekty v obci Březina - zkušenosti starosty obce (M. Habáň, obec Březina)
- Literatura
- doporučená literatura
- BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje: souvislosti environmentálního pilíře. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 250 s. Edice RECETOX. ISBN 978-80-210-6622-9. info
- BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 157 s. ISBN 9788021045941. info
- JOHANISOVÁ, Naděžda. Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 88 s. ISBN 978-80-210-7116-2. info
- JANČÁŘOVÁ, Ilona. Ekologická politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 207 s. ISBN 8021035994. info
- neurčeno
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
- KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 34 s. ISBN 9788087604175. info
- WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 9788073675936. info
- Výukové metody
- Pravidelné semináře každý týden či sdruženě dle potřeby do menších bloků. Jednotlivá témata jsou prezentována zvanými odborníky jak centra RECETOX, tak jiných relevantních institucí. K vybraným tématům studenti vypracují samostatnou seminární práci. Účast studentů na seminářích není pasivní, jsou aktivně zapojeni formou anket, dotazů, práce ve skupinkách apod. Na jednotlivé semináře se studenti připravují samostatně předem dle zadaných materiálů a pokynů.
- Metody hodnocení
- Práce a aktivita studentů je sledována a hodnocena v průběhu celého semestru. Podmínkou absolvování předmětu je účast studentů na min. 80% seminářů. Zapojení studentů do výuky by mělo být co nejaktivnější (reagování na položené dotazy, vznášení vlastních dotazů, atd.). Podmínkou ukončení předmětu kolokviem je také vypracování seminární práce na zadané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/jaro2022/E4000