Bi8352 Metody antropologie II

Přírodovědecká fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Čuta, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Mikoláš Jurda, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petra Urbanová, Ph.D.
Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Čuta, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav antropologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 14:00–16:50 Bp1,01007
Předpoklady
Bi7351 Metody antropologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s komplexním využitím základních metod antropologie a s pokročilejšími metodami antropologického výzkumu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu by měl student být schopen zhodnotit tělesný typ (somatotyp), analyzovat výživový stav a složení těla živého člověka, případně navrhnout úpravu vedoucí ke zdravému stavu a dále pomocí specializovaného softwaru hodnotit pohyb lidského těla. Seznámí se i s problematikou organizace dlouhodobých populačních výzkumů. Měl by být schopen pracovat se softwarem a pomocí pokročilých programových aplikací analyzovat demografické ukazatele antropologického nálezu. Po absolvování kurzu bude student schopen u antropologického nálezu odhadnout dožitý věk; tělesnou výšku; pohlaví; populační afinitu; bude umět k tomuto určení využít specializované programy a software; u živého člověka bude schopen určit výživový stav; tělesný typ (somatotyp); složení těla.
Osnova
  • 1+2) Základy statistické analýzy ve fyzické antropologii
  • 3) Metody pro určení pohlaví na lebce a kostěné pánvi člověka – morfoskopické, morfometrické metody, kombinované metody, diskriminační modely
  • 4) Metody pro určení populační afinity na kostře člověka
  • 5) Typologie a mezipopulační variabilita u živého člověka
  • 6) Metody pro odhad dožitého věku na kostře člověka
  • 7) Metody pro odhad biologického věku živého člověka
  • 8) Metody pro odhad tělesné výšky a proporcí člověka z kosterního nálezu; využití rozměrů kostí dlouhého typu k odhadu pohlaví
  • 9) Metody pro odhad tělesné výšky a proporcí živého člověka. Dynamický fenotyp. Organizace výzkumu populačních vzorků; transverzální, longitudinální a kombinovaný (semi-longitudinální) přístup
  • 10) Hodnocení somatotypu.
  • 11) Metody pro hodnocení složení lidského těla
  • 12) Kinantropologie (analýza pohybu lidského těla)
Literatura
  • Hupková Adela, Králík Miroslav (2015): Mikrostruktura tvrdých zubních tkání. Výukový atlas a metodická příručka pro antropology. MU, LaMorFA, Brno.
  • Virtuální učebnice morfologie kostry člověka. Volně dostupné na: http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=592
  • WHITE, T. D. a Pieter A. FOLKENS. The human bone manual. Boston: Elsevier Academic, 2005, xx, 464. ISBN 0120884674. URL info
  • TANNER, J. M. Assessment of skeletal maturity and prediction of adult height :(TW3 Method). 3rd ed. London: Saunders, 2001, vi, 110 s. ISBN 0-7020-2511-9. info
  • Antropologie :příručka pro studium kostry. Edited by Milan Stloukal. 1. vyd. Praha: Národní muzeum, 1999, 510 s. ISBN 80-7036-101-8. info
  • BOOKSTEIN, Fred L. Morphometric tools for landmark data : geometry and biology. 1st pbk. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xvii, 435. ISBN 0521383854. info
  • KNUSSMANN, Rainer. Vergleichenden Biologie des Menschen : Lehrbuch der Anthropologie und Humangenetik. 2. bearb. Aufl. Stuttgart: Gustav Fischer Verlag, 1996, xii, 524. ISBN 382740763X. info
  • SOKAL, Robert R. a James F. ROHLF. Biometry :the principles and practice of statistics in biological research. 3rd ed. New York: W.H. Freeman and Company, 1995, xix, 887 s. ISBN 0-7167-2411-1. info
  • CARTER, J. E. L. a Barbara Honeyman HEATH. Somatotyping - development and applications. Cambridge: Cambridge university press, 1990, xiv, 503. ISBN 0521351170. info
  • FETTER, Vojtěch. Antropologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1967, 704 s. info
Výukové metody
Předmět je veden formou praktické přípravy. Každá výuková hodina je uvedena krátkým teoretickým vhledem do konkrétní problematiky, následuje praktická samostatná práce studentů pod vedením vyučujícího.Pokud to bude epidemiologická situace vyžadovat, cvičení se mohou přesunout do online podoby. Průběžná příprava je nezbytná, a bude hodnocena pomocí 9 testů, které budou zadány na začátku vybraných cvičení a budou prověřovat znalosti získané v předešlém cvičení.
Metody hodnocení
V průběhu semestru bude zadáno celkem 9 průběžných testů, na začátku devíti vybraných cvičení. Každý test bude prověřovat znalosti získané v předešlém cvičení, z odpovídající oblasti metodologické i aplikační pro hodnocení variability lidského těla. Každý test bude obsahovat 5 multiple choice otázek, s 1–4 správných odpovědí. Na konci semestru budou studenti skládat sumarizující test, sestávající z 55 otázek, zjišťujících úroveň metodologických znalostí z oblasti aplikace primárních postupů získávání antropologických dat v komplexních a pokročilých metodách umožňujících hodnocení variability lidského těla, nabytých v průběhu semestru. Tento sumarizující test bude sestávat z multiple choice otázek s 1-4 správnými odpověďmi i z otázek s volnou odpovědí (vypisovací otázky). Všechny testy probíhají formou odpovědníku v IS. V multiple choice otázkách jsou vybrané správné odpovědi hodnoceny jejich poměrným skóre (tedy 0,25; 0,34; 05 a 1 bodem, podle počtu správných odpovědí v dané otázce). Za každou vybranou špatnou odpověď je odečteno 0,33 bodu. To znamená, že celý bod za jednu multiple choice otázku je přidělen pouze za vybrání všech správných odpovědí a pouze jich. Otevřené otázky s volnou odpovědí jsou hodnoceny jedním (1) bodem za úplnou odpověď, polovinou bodu (0,5) za nekompletní odpověď a žádným bodem (0) za chybějící nebo nesprávnou odpověď. Pro získání zápočtu je za celý semestr potřeba získat celkově 66 bodů (součet bodů za všechny průběžné testy a test sumarizující). V případě prezenční výuky je povolena jedna neomluvená absence. Student však musí pro získání zápočtu odevzdat všechny vypracované protokoly. Proto je nezbytné, aby si cvičení, ve kterých chyběl, nahradil. Případné průběžné testy z hodin, ve kterých student není přítomen, si nahradí prezenční nebo online formou. Nahrazování cvičení i testů probíhá po domluvě s vyučujícím, pod kterého dané téma podle sylabu spadá, zpravidla po skončení výuky v semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.