CORE004 Matematika jako součást kultury

Přírodovědecká fakulta
podzim 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (přednášející)
prof. RNDr. Zdeněk Pospíšil, Dr. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Zdeněk Pospíšil, Dr.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Zdeněk Pospíšil, Dr.
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:50 A,01026
Předpoklady
!TYP_STUDIA(ND) && !FORMA(C) && (!PROGRAM(B-UCB) && !PROGRAM(B-UCC) && !PROGRAM(B-UCF) && !PROGRAM(B-UCM) && !PROGRAM(B-UCZ) && !PROGRAM(B-LGM) && !PROGRAM(B-MAT))
Zájem o deduktivní přemýšlení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 98/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Předmět v šesti plus šesti tematicky víceméně samostatných přednáškách ukáže, jak některé problémy (přírodovědecké, filosofické, politické, umělecké) inspirovaly vznik a rozvoj matematických metod, a naopak jak vnitřní rozvoj matematiky ovlivňoval způsob západního myšlení. Matematika je představena především jako specifický jazyk a způsob vztahování se ke světu.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu: • Získá vhled do matematiky, jakožto specifického metajazyka umožňujícího formalizaci „selského rozumu“ • Bude mít rámcovou představu o historii evropských matematik • Bude se orientovat v pojmech, jako jsou matematický důkaz a matematický model • Bude vědět, jakou matematiku by mohl pro svůj obor potřebovat
Osnova
1. Hledání jistoty: geometrie a deduktivní myšlení 2. Síla symbolů: algebra a řešení rovnic 3. Sjednocování: analytická geometrie 4. Pohyb a změna: infinitesimální počet 5. Krocení nejistoty: pravděpodobnost 6. Přes nekonečno do ráje: teorie množin 7. Rozkolísání jistot: alternativní geometrie 8. Reálný svět: stýkání a potýkání s fyzikou 9. Břímě bělochů: modelování epidemií 10. Zkušenost: statistika a indukce 11. V pavučině: teorie grafů a sítí 12. Sebereflexe: matematická logika
Témata 7-12 mohou být nahrazena jinými. Vítám návrhy od studentů.
Literatura
    doporučená literatura
  • L. Kvasz: Patterns of change, Linguistic innovations in the Development of Classical Mathematics, Birkhäuser Verlag AG, Basel 2008
  • K. Devlin: Jazyk matematiky, Argo 2011
  • HARDY, G. H. Obrana matematikova. Praha: Prostor, 2023, 144 s. ISBN 978-80-7260-544-6
  • Jakákoliv “matematika pro nematematiky” (např. od autorů z MU: Z. Došlá, P. Liška: Matematika pro nematematické obory, Grada 2014.
    L. Bauer, H. Lipovská, M. Mikulík, V. Mikulík: Matematika v ekonomii a ekonomice, Grada 2015)
  • VOPĚNKA, Petr. Vyprávění o kráse novobarokní matematiky :souborné vydání Rozprav o teorii množin. Praha: Práh, 2004, 820 s. ISBN 80-7252-103-9. info
  • VOPĚNKA, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 4. vyd. Praha: Práh, 2011, 918 s. ISBN 9788072523382. info
Výukové metody
Přednáška doplněná diskusí - přednášejícího, případných pozvaných specialistů, studentů. Odkazy na zdroje budou k tématům poskytnuty s dostatečným předstihem, aby mohli posluchači do diskusí aktivně vstupovat.
Metody hodnocení
Ke každému tématu bude vytvořen odpovědník, jehož vypracování představuje reflexi tématu, nikoliv ověřování vědomostí.
Náhradní absolvování
Po domluvě s přednášejícím.
Informace učitele
Závěrečné kolokvium může mít dvě formy:
*Rozprava* - prezentace tématu/projektu ve skupině cca 6 studentů za přítomnosti vyučujícího. S dostatečným předstihem (alespoň tři dny před konáním rozpravy) je potřeba do příslušné odevzdávárny vložit anotaci zamýšleného tématu/projektu, se kterou se seznámí ostatní účastníci rozpravy.
*Reflexe* - vypracování alespoň deseti odpovědníků v průběhu semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2025/CORE004